Kierownice w „świecie” motorsportu oraz tuningu

Kierownice w „świecie” motorsportu oraz tuningu

Kierownice w „świecie” motorsportu oraz tuningu

Kierownice motorsportowe

Pełną kontrolę nad pojazdem, daje kierowcy odpowiednio dobrana, skonstruowana oraz zamontowana kierownica. W pojazdach cywilnych jest ona zazwyczaj przyjemna w dotyku, zabudowana oraz wyposażona w szereg przycisków funkcyjnych, dających pełną kontrolę nad elektroniką w pojeździe. W motorsporcie głównym czynnikiem wyboru jest jej kształt, osadzenie oraz materiał poszycia – wszystkie te elementy wpływają na pewny kontakt dłoni z obręczą, nawet w ekstremalnych sytuacjach.

Budowa kierownic tuningowych różni się od konstrukcji kierownicy wyczynowej. W tuningu głównym czynnikiem wyboru dla kierowcy jest jej prezencja. Kierownice te charakteryzują się tym, że są mniejsze niż seryjne, nie posiadają zabudowy, a ich wygląd potrafi odbiegać od tradycyjnej formy. Po zamontowaniu kierownicy tuningowej, wnętrze cywilnego wozu nabiera sportowego charakteru lub klasycznej pięknej prostoty. Przykładami są np.: obręcz Momo Grand Prix wykonana z drewna mahoniowego w kolorze orzecha, która podkreśla wnętrza klasycznych pojazdów, natomiast kierownica Momo Nero z klaksonem, pokryta perforowaną skórą w pełni podnosi walory optyczne wnętrza cywilnego wozu sportowego. Motorsportowe „obręcze” cechują się surowością, prostą konstrukcją oraz możliwością wyboru ich rozmiaru czy osadzenia. Wszystkie są utrzymane w czarnej lub grafitowej kolorystyce, tak aby nie odwracać nadmiernie uwagi kierowcy skupionego na drodze. Niektóre z nich mają naszyty pionowy pasek w żółtym lub pomarańczowym kolorze, wskazujący położenie kierownicy podczas pokonywania ostrych zakrętów.

Budowa kierownicy sportowej

W zależności od dyscypliny motorsportowej średnica, czyli rozmiar kierownicy jest różny. W wyścigach torowych oraz formule dominują kierownice o małej średnicy, maksymalnie do 300 mm o niewielkim osadzeniu rzędu 30 mm lub całkowicie płaskie. Przykładem jest model OMP Indy o średnicy 250 mm bez osadzenia lub Sparco P260 o średnicy 260 mm. Kierownice posiadają trzy ramiona, a obręcz pokryta jest wysokiej jakości zamszem. Obie te kierownice są poziome u dołu, dlatego że w jednomiejscowych bolidach zakres ruchów jest ograniczony, a pozycja kierowcy jest na wpółleżąca i dzięki spłaszczeniu, kierowca zyskuje miejsce nad nogami. Swoboda ruchów w tej dyscyplinie jest niezwykle ważna, ponieważ minimalny ruch kierownicą wpływa, na gwałtowną zmianę kierunku jazdy. Czułość, jaką daje mała obręcz jest konieczna w wyścigach torowych. W rajdach oraz pokrewnych dyscyplinach, gdzie kierowca pokonuje ciasne zakręty, wykonuje gwałtowne manewry oraz kontry, konieczne jest zastosowanie kierownicy o średnicy co najmniej 350 mm, gdyż mniejsze wymiary byłyby po prostu niewygodne. Pozycja kierowcy rajdowego jest niemalże wyprostowana, a jego ręce są zgięte w celu lepszej kontroli toru jazdy dlatego, dobór osadzenia kierownicy zależny jest tylko od indywidualnych preferencji zawodnika. Kierownice wyczynowe mają głównie dwa lub trzy ramiona, które opierają się na obręczy. Ich ilość na ogół nie ma znaczenia, choć trójramienna konstrukcja pozwala łatwiej określić położenie kierownicy za sprawą pionowego ramienia.

Zamsz czy skóra?

Kierownice sportowe, jak i tuningowe obszywane są zamszem lub perforowaną skórą. Stosowanie tych materiałów zapewnia odpowiednie tarcie pomiędzy dłońmi a obręczą za sprawą chropowatości, która przekłada się na solidną przyczepność. Kierowcy wyczynowi w większości przypadków wybierają zamsz, który w połączeniu z rękawicami pokrytymi zamszem, silikonowymi wstawkami lub gumożywicą gwarantują pewny chwyt. Nie zaleca się stosowania kierownic zamszowych przez cywilnych kierowców, ponieważ kontakt skóry dłoni z zamszem powoduje jego szybkie ścieranie. Skóra jest materiałem zdecydowanie bardziej wytrzymałym, dlatego jeśli kierowca nie zamierza korzystać z rękawiczek, to właśnie tym tworzywem powinna być pokryta jego kierownica. Niektórzy producenci kierownic wprowadzają do swojej oferty nietypowe materiały do pokrycia obręczy. Jednym z takich przykładów jest kierownica Sparco R350 Drifting, której obręcz została pokryta silikonową warstwą, co w połączeniu z rękawicami ze wstawkami z tego samego materiału niesamowicie „klei” chwyt. Specjalnie dla zawodników, dla których waga „koła” ma znaczenie firma OMP zaprojektowała model OMP Corsica Superleggero, który za sprawą wykonania obręczy z anodyzowanego aluminium zredukowała wagę kierownicy o 40% względem bazowej wersji.

Montaż kierownicy sportowej oraz wyczynowej

Seryjna kierownica przymocowana jest do drążka sterowniczego za pomocą wieloklinu. Aby móc zamontować kierownicę sportową lub tuningową konieczne jest zastosowanie naby, która potocznie mówiąc jest swego rodzaju „przejściówką” umożliwiającą przedłużenie kolumny kierowniczej. W rajdach naba używana jest jako dystans w celu zmniejszenia odległości kierownicy od fotela kubełkowego. Najpopularniejszym producentem nab do aut seryjnych jest Momo, którego pełną gamę produktów oferujemy w naszym sklepie Rallyshop.

Quick release

Popularnym urządzeniem stosowanym w profesjonalnym motorsporcie jest Quick Release przykręcany lub wspawywany oferowany przez Sparco oraz OMP. Mechanizm ten przymocowany do kolumny kierowniczej pozwala na szybkie wymontowanie kierownicy poprzez naciśnięcie przycisku lub gwałtowne pociągnięcie bez konieczności używania jakichkolwiek narzędzi. W formule bez tego elementu kierowca nie byłby w stanie wysiąść z bolidu. W rajdach natomiast kierowcy stosują ten mechanizm w pojazdach o małych gabarytach, w których części klatki bezpieczeństwo krzyżujące się na drzwiach, ograniczają przestrzeń wyjścia. Qucik Release stosowany jest również w samochodach „stuningowanych” oraz seryjnych jako patent antykradzieżowy. Kierowca po skończonej jeździe zdejmuje po prostu kierownicę i zabiera ją ze sobą do domu, bez obaw o utratę swojej własności.

Podusmowanie

Kierownica to przedłużenie rąk zawodnika, dlatego jej dobór powinien być przeprowadzony z najwyższą starannością. Każdy element taki jak średnica obręczy, materiał poszycia, osadzenie i inne elementy, wpływają na efektywność sterowania pojazdem wyczynowym. W sportach motorowych wystarczy jeden niekontrolowany ruch kierownicą, by stracić szansę na dalszą rywalizację, dlatego każdy z elementów układu kierowniczego musi być dopasowany pod preferencje zawodnika.