Pielęgnacja akcesoriów przeznaczonych do motorsportu

Pielęgnacja akcesoriów przeznaczonych do motorsportu

Pielęgnacja akcesoriów przeznaczonych do motorsportu

tkaniny

Akcesoria ubieralne stosowane przez zawodników w motorsporcie wymagają odpowiedniej pielęgnacji, która nie tylko polega na usunięciu zabrudzeń, ale i również impregnacji zabezpieczającej powierzchnię przed uszkodzeniami.

Odzież ochronna stosowana przez kierowców wyczynowych taka jak kombinezon, bielizna czy rękawice wykonana jest z technicznych tkanin, przede wszystkim z Nomexu, którego oczyszczanie oraz konserwacja wymaga użycia specjalistycznych produktów chemicznych. Pranie tkanin, które cechują się ognioodpornością nie może być wykonana w tradycyjny sposób. Użycie zwykłego proszku, kapsułek, czy granulek używanych podczas prania odzieży codziennej, może nieodwracalnie uszkodzić strukturę materiału, zmniejszając jej właściwości niepalne. Odpowiedzialne za to są substancje powierzchniowo czynne oraz enzymy zawarte w składzie chemicznym tradycyjnego proszku, służące do zmiękczania tkanin i usuwaniu brudu. Środkiem specjalnie stworzonym do prania tkaniny Nomex jest płyn Molecule Wash wytwarzany przez amerykańskiego producenta. W jego składzie chemicznym zawarte są specjalne dodatki, które oprócz właściwości piorących odświeżają oraz działają bakteriobójczo. Do usunięcia trudno usuwalnych plam z oleju czy smarów, służy płyn Molecule Sport Cleaner, który po zastosowaniu rozbija drobinki trudno usuwalnego brudu, bez ingerencji we właściwości tkanin technicznych. Aby tkanina nabrała świeżości, warto podczas prania zastosować preparat Molecule Refresh. Zapobiega on rozwojowi bakterii i drobnoustrojów, a przede wszystkim eliminuje przykre zapachy powstałe na skutek pocenia się zawodnika. Ostatnim bardzo ważnym środkiem jest płyn Molecule Protector odpowiadający za impregnację tkanin specjalistycznych. Nomex to bardzo trwały materiał, jednak podczas intensywnej eksploatacji połączonej z wielosezonowością użytkowania, jego struktura ochronna, traci swoje właściwości. Impregnacja wymienionym środkiem pozwala utrzymać Nomexowi odpowiednie cechy i właściwości poprzez nasycenie środkiem ochronnym. Wymienione produkty z powodzeniem możemy używać do oczyszczania zarówno kombinezonów, jak i rękawic. Środki zawarte w preparatach firmy Molecule są łagodne dla skórzanych, zamszowych oraz silikonowych wstawek, którymi pokryte są wewnętrzne strony rękawic motorsportowych. W sklepie Rallyshop.pl produkty te są dostępne w dwóch pojemnościach 118 ml oraz 473 ml. Możliwy jest również zakup gotowego w zestawu Molecule Care Kit, który zawiera wszystkie wymienione środki w specjalnej, niższej cenie. Warto również wspomnieć o płynie przeznaczonym do prania bielizny firmy Sparco z serii X-Cool. Bielizna ta „nasączona” jest środkiem, który schładza ciało zawodnika podczas startów w cieplejsze dni. Płyn X-Cool uzupełnia jonki srebra oraz mentolu zanikających w trakcie użytkowania odzieży. Związki te pozwalają na dłuższe zachowanie świeżości bielizny oraz zapobiegają rozwojowi bakterii, eliminując przy tym przykre zapachy. Podobnym w działaniu środkiem jest sprej OMP Cooling Effect, którym pokrywamy bieliznę przed nałożeniem. Spray zawiera środek, który aktywuje się w momencie ruchu i powstawania wysokich temperatur. Działa odświeżająco oraz chodząco.

Pamiętaj! Odzież wykonaną z Nomexu można prac w temperaturze wynoszącej maksymalnie 35°C. Producenci motorsportowi zalecają, aby pranie w pralce odbywało się przy użyciu programów delikatnych lub np. do wełny. Niektóre z nowoczesnych automatów mają programy do prania odzieży specjalistycznej. Tkaniny Nomexowe można suszyć w suszarce ustawionej na niską temperaturę lub poprzez rozwieszenie z dala od źródła światła. Odpowiednie warunki suszenia wraz z opcją ozonowania wytwarza urządzenie Shock Doctor Power Dry Garment Bag.

Czyszczenie kasku

Przytkane otwory wentylacyjne, zabrudzona wyściółka oraz owady i inne zabrudzenia osadzające się na wizjerze to główne czynniki wpływające na konieczność częstego czyszczenia oraz konserwacji kasku. Nie ma różnicy w metodach pielęgnacji kasków z homologacją drogową oraz tych z homologacją FIA. W obu przypadkach nie wolno używać silnych detergentów oraz chemii gospodarczej z zawartością alkoholu, oraz amoniaku. Środki te negatywnie wpływają na każdy rodzaj materiału, z którego wykonana jest skorupa (kompozyt, carbon, kevlar). Skorupę można czyścić wyłącznie przy pomocy szmatki z mikrofibry. Zastosowanie gąbki nie jest wskazane, ponieważ zbiera się w niej piasek, który mógłby uszkodzić powłokę lakieru, to samo tyczy się używania szczotek o twardym włosiu. Do czyszczenia wizjerów powinno się stosować wyłącznie preparaty specjalistyczne np. producenta Stilo. Preparat ten nie tylko zabezpiecza powierzchnię wizjera, ale i przywraca (lub nanosi) właściwości powłoki przeciwmgielnej. Kolejnym elementem wymagający pielęgnacji jest wyściółka. Element ten w niektórych kaskach jest możliwy do wyjęcia, dzięki czemu łatwo go osuszyć czy wyprać w płynie Molecule. W przypadku wyściółek zamocowanych na stałe warto dbać o osuszanie wnętrza, tuż po zdjęciu kasku. Służy do tego torba na kask oraz kołnierz Hans Sparco Cosmos. Torba ta ma wbudowany specjalny wiatraczek, który uaktywnia się po podłączeniu do źródła prądu. W szybkim tempie osusza kask, eliminując ryzyko powstania drobnoustrojów, utrzymując przy tym świeżość wnętrza.

Pielęgnacja obuwia

Buty przeznaczone do motorsportu mają wyściółkę wykonaną z Nomexu, natomiast ich zewnętrzna warstwa jest wykonana z materiałów, które są nam znane z obuwia codziennego, dlatego ich sposób pielęgnacji nie różni się znacząco. Należy pamiętać, aby nie prać ich w pralce, do oczyszczania używać wyłącznie nawilżonej lub suchej szmatki z mikrofibry, a wnętrze osuszać z dala od źródeł ciepła takich jak grzejnik, czy ostre słońce. Obuwie to warto poddawać zabiegom impregnacji. Modele z homologacją FIA wykonywane są z wysokiej jakości zamszu, skóry z kangura, skóry naturalnej lub syntetycznej. Do ich konserwacji można używać tradycyjnych środków dostępnych w dobrych sklepach obuwniczych.