Obuwie dla mechanika – normy bezpieczeństwa ISO

Obuwie dla mechanika – normy bezpieczeństwa ISO

Obuwie dla mechanika – normy bezpieczeństwa ISO

sparco

Obuwie dla mechaników produkowane przez czołowych producentów akcesoriów do motorsportu podlega innym wymogom homologacyjnym niż obuwie przeznaczone dla zawodników. Opisują je normy ISO, które obowiązują dla wszystkich butów ochronnych, przypisując określony model do grupy zgodnej z zakresem ochronnym.

Obuwie wykorzystywane przez mechaników w motorsporcie reguluje norma PN-EN ISO 20345, w której występują 3 poziomy definiujące stopień ochrony oznaczone literką „S” (safety). Głównym warunkiem określenia obuwia jako ochronne, w tej grupie asortymentowej, jest zabezpieczenie palców stopy za pomocą podnosków, których wytrzymałość musi wynosić do 200 J. Kolejne reguluje norma ISO i przedstawiają się one następująco:

SB – podstawowe wymagania

  • podnosek wytrzymujący siłę uderzenia do 200J oraz zgniecenia do 15 kN
  • odporność na oleje, benzynę oraz inne rozpuszczalniki organiczne

S1

  • wszystkie właściwości z grupy SB
  • tkanina górna musi być wykonana ze skóry lub z równoważnego materiału syntetycznego
  • zabudowany obszar pięty
  • właściwości antyelektrostatyczne
  • pochłanianie energii w okolicach pięty

S1P

  • wszystkie właściwości z grupy S1
  • podeszwa odporna na przebicia

Obuwie wykonane zgodnie z ową normą:

Sparco Practice
Sparco Urban Evo
Sparco Touring
Sparco Sport Evo
Sparco Challenge

S2

  • wszystkie właściwości z grupy S1
  • wodoodporny wierzch nie absorbujący oraz nie przepuszczający wody przez minimum 1 godzinę

S3

  • wszystkie właściwości z grupy S2
  • podeszwa odporna na przebicia

Obuwie wykonane zgodnie z ową normą:

Sparco Racing EVO
Sparco Endurance-H

S4

  • wszystkie właściwości z grupy S1
  • pełna wodoszczelność (kosztem odporności podeszwy na przebicia)

S5

  • wszystkie właściwości z grupy S4
  • odporność podeszwy na przebicia

Poza głównymi czynnikami klasyfikującymi obuwie ochronne, występują oznaczenia (akronimy), które wskazują dodatkowe właściwości jakie posiada dany model obuwia. Do najpopularniejszych, a zarazem wykorzystywanych przez Sparco nalezą:

S – wytrzymałość podnosków wynosząca do 200 J
FO – odporność podeszew na oleje benzynę oraz inne rozpuszczalniki organiczne (węglowodory)
E – obuwie absorbujące energię w części piętowej
A – obuwie antyelektrostatyczne
P – odporność podeszwy na przebicia
WRU – wodoodporny wierzch nie absorbujący oraz nie przepuszczający wody przez minium 1 godzinę
SR – właściwości antypoślizgowe

Pełna oferta butów ochronnych dla mechaników oraz członków PIT-stopów znajduję się pod tym odnośnikiem
-> BUTY DLA MECHANIKA