Człowiek nie wielbłąd...

Rajdowe starty w najgorętszych letnich miesiącach zawsze wiążą się z ekstremalnmymi temperaturami w kabinie samochodu. Zawodnicy w różny sposób radzą sobie z upałami – stosując wentylację, dobrej jakości lekkie kombinezony lub termoaktywną bieliznę. Jakby się jednak nie zabezpieczali przed gorącem – z temperaturą nie wygrają, a nadmierne przegrznie ciała wiąże się ze spadkiem koncentracji, zmęczeniem, a co najważniejsze może prowadzić do odwodnienia organizmu. Natury nie oszukamy, a ponieważ 60-70 % naszej masy stanowi woda, należy ją regularnie uzupełniać, w szczególności latem . Co mogą zaoferować nam producenci sprzętu w tym temacie? Rozwiązań jest kilka. Najprostszym i najbardziej oczywistym rozwiazaniem są bidony, podobne do tych używanych w kolarstwie. Różnicą między tymi tradycyjnymi, a rajdowymi jest przewód z zapobiegajacą kapaniu płynu końcówką, która poprowadzaona odpowiednio do ust zawodnika pozwala na zaspokojenie pragnienia bez odrywania rąk od kierownicy. Takie rozwiązanie oferuje nam Sparco czy Sandtler. Ponieważ jednak w przypadku bidonu należy zadbać o jego odpowiedni montaż, dodatkowo tylko niektóre pasy bezpieczeństwa są dostosowane do doprowadzenia przewodu i posiadają specjalne szelki (np. pasy QMS, które opisywaliśmy ostatnio), nie jest to najbardziej optymalny sposób na uzupełnienie płynów przez zawodników. Dużo ciekawszy produkt oferuje Sparco w postaci „torby” Driver Drink. Zasada działania jest podobna do powyższych bidonów, wygodniejsze natomiast jest mocowanie samego pojemnika z wodą, który za pomocą pasów z rzepami podwieszamy od tyłu fotela za jego przelotki. Trzecim i najbardziej profesjonalnym Drinking Systemem jest ten oferowany przez firmę Stilo. Tutaj podobnie jak w przypadku Sparco pojemnik z wodą montowany jest do fotela zawodnika, dużo lepiej jest natomiast rozwiązane doprowadzenie wody dla kierowcy, otóż przewód zintegrowany jest ze złączem w kasku podobnym do tego, jaki używany jest do wpięcia okablowania interkomu. Pierwszym elementem zestawu jest przewód z wtykiem do kasku, drugim – ustnik montowany w wyściółce. W ten sposób przewdód w żadnym wypadku nie „plącze się” i nie przeszkadza zawodnikowi. Należy pamiętać, że tylko niektóre kaski mają odpowiednie złącze do montażu przewodów, są to przykładowo kaski serii ST4R czy ST5 GT.

Letnie starty nierozerwalnie wiążą się z wysokimi temperaturami, dodatkowo w kabinie temperatura zawsze jest jeszcze wyższa niż poza nią. Zakup odpowiedniego systemu doprowadzenia płynów jest bardzo ważne i należy je przemyśleć często przed pojawieniem się wysokich temperatur. Dobrym przykładem jest zestaw Drinking System Stilo, który wymaga użycia kasku odpowiedniej serii, czy pasów QMS, które posiadają specjalne szelki do montażu przewodu doprowadzającego płyn. Jakiego systemu byśmy nie użyli – należy go po prostu mieć.

Napisane dla:
Magazyn WRC