Poradniki RallyShop.pl - wyposażenie pilota rajdowego

Haldy

Pomiar czasu i odległości oraz śledzenie przebiegu trasy to jedne z najważniejszych zadań pilota. Haldy lub jak kto woli metromierze albo odległościomierze to urządzenia o stosunkowo prostej budowie i bardzo solidnym wykonaniu. Podstawową funkcją haldy jest mierzenie odległości pozostałej do pokonania odcinka. Dokładając kilkaset złotych możemy dostać urządzenie, które pozwoli nam także odczytać chwilowy pomiar, średnią prędkość, zliczy i odmierzy nam wybrany dystans, a wszystko przy precyzji pomiaru do 1 metra. Najbardziej zaawansowane haldy swoją funkcjonalnością zbliżają się do komputerów pokładowych. Decydując się na urządzenie musimy także pamiętać o zaopatrzeniu się w odpowiednie czujniki magnetyczne bądź impulsacyjne, które pozwolą nam sczytać parametry samochodu. Producenci tacy jak TerraTrip czy Coralba postawili przede wszystkim na funkcjonalność, precyzję oraz łatwość obsługi. Haldy tych producentów to proste w budowie wyświetlacze ledowe o bardzo dużym kontraście, który pozwala nawet przy dużym nasłonecznieniu w łatwy sposób odczytać dane z wyświetlacza. Solidna aluminiowa obudowa chroni urządzenie przed wszelkimi wstrząsami oraz uszkodzeniami mechanicznymi, które mogłyby powstać przy forsownej jeździe. Podstawowa wersja urządzenia TerraTrip pozwoli nam na odczyt odległości na pojedynczym wyświetlaczu. Dla bardziej zaawansowanych polecamy którąś z późniejszych wersji urządzenia oferujące nam więcej funkcji oraz dodatkowy wyświetlacz pozwalający śledzić odległość także przez kierowcę. Ciekawą funkcją haldy w wersji 303 jest zegar, który jest automatycznie zatrzymywany razem ze stoperem dzięki czemu możliwe jest łatwe porównanie wyników z oficjalnym pomiarem czasu.

Halda jest urządzeniem, które nie jest popularne wśród załóg startujących w zawodach amatorskich, jednak jeżeli team ma profesjonalne podejście do startów w rajdach samochodowych, czy, a może przede wszystkim off-roadzie oraz poważnie myśli o zajmowaniu najwyższych miejsc z pewnością zaopatrzy się w tego typu urządzenie. Trudno wyobrazić sobie pokonywanie długich odcinków np. Rajdu Dakar bez możliwości śledzenia długości trasy. W przypadku awarii urządzenia, jak powiedział nam jeden z kierowców, pokonanie dalszej części trasy odbywało się niemal po omacku.

Strój

Jeżeli chodzi o strój pilota rajdowego w zasadzie nie różni się on zasadniczo od stroju kierowcy, a wyznacznikiem kroju czy użytego materiału są wymagania homologacyjne i kwestie wizerunku załogi rajdowej. Pewnym novum jest budowa butów. O ile w przypadku budowy butów dla kierowcy ważne jest by miały stosunkowo cienką podeszwę pozwalającą „czuć” pedały samochodu, buty pilota mogą mieć grubszą, bardziej wytrzymałą na wodę i olej podeszwę. Praktycznym powodem takiego rozwiązania są niejednokrotnie trudne warunki odcinka specjalnego, kiedy pilot musi szybko opuścić kabinę i wypchnąć rajdówkę z błota czy zmienić koło.

Pozostałe akcesoria

Pomiar czasu i odległości to jedno, rzetelne przekazanie pilotowi opisu trasy – drugie. Ważne aby komunikacja przebiegała w sposób niezakłócony, co zapewniają interkomy topowych firm jak Peltor czy Sparco. Przy ogłuszającym ryku silnika pracującego na wysokich obrotach należy zadbać by słuchawki w wysokim stopniu wygłuszały odgłosy zewnętrzne, natomiast nagłaśniały komendy pilota. O wadze notatek pilota nie trzeba nikogo przekonywać. Kierowca pozbawiony uwag co-drivera przy awarii interkomu zdany tylko na swoje umiejętności jedzie niemal na ślepo. Firmy Sparco czy OMP zadbały o dobrą organizację pracy pilota dodając do swojej oferty akcesoria ułatwiające sporządzanie i odczyt notatek. Przy surowym wnętrzu samochodu rajdowego pozbawionego „szufladek” notatnik czy długopisy mogłyby „latać” po samochodzie stanowiąc zagrożenie dla załogi. Siatka na drzwi oraz wieszak na długopisy zapobiegają temu problemowi. Aby ułatwić odczyt notatek przez pilota, montuje się na podłodze samochodu specjalną antypoślizgową podstopnicę, która ustawiona pod odpowiednim kątem pozwoli trzymać notatnik na kolanach odciążając stawy pilota. Lampka angielskiej firmy Lab Craft o elastycznym ramieniu ułatwi pracę pilota podczas nocnych rajdów lub pokonywania słabo nasłonecznionych odcinków. W drodze na zawody oraz między kolejnymi odcinkami specjalnymi dla lepszej organizacji oraz z powodów czysto wizerunkowych polecamy zaopatrzyć się w torbę sportową na laptopa i notatnik, o których pisaliśmy w innym naszym poradniku.