Przejdz do poradników Zobacz nowy super salon!

Poradniki RallyShop.pl - profesjonalny Pit Stop

Ta część naszego poradnika mówi o tym jak powinien wyglądać profesjonalny Pit Stop. W pierwszej kolejności przyjrzymy się elementom wyposażenia mechanika, później wyposażeniu samego warsztatu. Zapraszamy do lektury.

Kombinezon

Kombinezony i inne elementy stroju dla mechanika z powodu spełniania określonych funkcji różnią się zdecydowanie od strojów zawodnika czy pilota, które opisywaliśmy w poprzednich częściach naszego cyklu. Topowe modele najbardziej uznanych firm na polskim rynku jak Sparco czy OMP wykonane są z bawełny z domieszką poliestru. Połączenie tych włókien zapewnia najlepsze właściwości ochronne dla skóry połączone z dobrym „oddychaniem” materiału. Dzięki temu kombinezon jest dobry zarówno na letnie upały jak i jesienne chłody. Kombinezony dla mechaników muszą być przede wszystkim wytrzymałe. Wielowarstwowa tkanina, z której są wykonane jest wysoce odporna na wycieranie i uszkodzenia mechaniczne o jakie nietrudno w trakcie pracy przy samochodzie. Wyższe modele posiadają ponadto specjalne wstawki w tych miejscach, gdzie kombinezon jest najbardziej narażony na obtarcia, jak łokcie czy kolana. W modelach Sparco Evolution czy OMP Blast są to wstawki materiałowe, w topowym modelu Sparco X-Light M natomiast - elastyczne tworzywo sztuczne. Dodatkowo chroni to także te części ciała przed urazami. Jeszcze jedną cechą, które wyróżniają kombinezony mechaników są charakterystyczne kieszonki na piersiach i udach na wszystkie niezbędne narzędzia, a także kieszenie na plecach, dla przechowywania radiotelefonu służącego łączności z innymi członkami zespołu, o czy powiemy sobie później.

Rękawice

Kolejnym elementem stroju, na który należy zwrócić uwagę są rękawice. Jest kilka rodzajów rękawic serwisowych, które spełniają określone funkcje. Mogą to być podstawowe bawełniane modele z gumowymi wstawkami na spodzie dłoni dla lepszego uchwytu, które chronią dłonie głównie przed zabrudzeniem; rękawice w całości pokryte gumą lub innym elastycznym tworzywem sztucznym chroniące dłonie przy wymianie płynów i oleju w samochodzie, czy wreszcie topowe modele wykończone zamszem. Tym ostatnim należy poświęcić chwilę uwagi. Takie modele jak Sparco Meca-2, Sabelt New Mecha, czy Power Crew amerykańskiego producenta akcesoriów do warsztatów samochodowych CLC to wielofunkcyjne produkty. Rękawice wykonane z wysokiej jakości bawełny podszyte są w zależności od modelu zamszem lub materiałem skóropodobnym po wewnętrznej stronie dłoni. Wszystko to aby zapewnić lepszy uchwyt narzędzi czy części samochodowych oraz wzmocnić miejsca szczególnie narażone na uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo rękawice te mają wszyte zewnętrzne wstawki na kostkach dłoni i palców, które chronią je na wypadek upuszczenia na nie ostrych lub ciężkich przedmiotów, o co przy pracy przy samochodach nietrudno. Najwyższe modele rękawic wykonane są z taką starannością, że często wybierane są przez kierowców startujących w zawodach niewymagających homologowanych elementów wyposażenia jako rękawice do regularnych startów.

Buty

Buty dla mechaników wyglądem przypominają buty sportowe. Podyktowane jest to tym, że muszą być wygodne dla użytkownika, który często w dużym pośpiechu musi naprawić usterkę samochodu przed kolejnym startem czy zmienić oponę na inną mieszankę. Buty dla mechaników mają dość grubą podeszwę w porównaniu do obuwia dla kierowcy, idealnie dopasowującą się do kształtu stopy oraz zapewniającą komfort użytkowania nawet podczas całodziennych zawodów. Dodatkowo podeszwa buta musi być nieprzemakalna oraz odporna na rozlany olej czy benzynę. Buty obszyte są zamszem oraz materiałowymi wstawkami zapewniającymi dobrą wentylację stopy, jak w modelu Sparco Running czy Outdoor.

Serwisowanie opon

Koła i opony samochodu sportowego, to jeden z najważniejszych elementów, na którym skupia się praca serwisowego w dniu zawodów. Właściwy dobór mieszanki i dbałość o stan ogumienia samochodu sportowego w niebagatelnym stopniu wpływa na wynik sportowej rywalizacji. Koce grzewcze, czy skomplikowane akcesoria pomiarowe pozwalające dobrać właściwą mieszankę to już nie tylko domena zespołów startujących w Formule 1, ale są coraz częściej spotykane podczas mniej prestiżowych zawodów.

Koce grzewcze zapewniają utrzymanie opony we właściwej temperaturze, tak aby w chwili założenia jej do samochodu była odpowiednio dogrzana i zapewniała właściwe osiągi już od chwili startu. Najlepsze osiągi opona typu slick osiąga przy temperaturze 75 – 90 stopni Celsjusza, dlatego podstawowa wersja urządzenia produkcji Sparco utrzymuje wszystkie 4 opony w takim zakresie. Profesjonalne teamy używają koców w wersji z dodatkowym sterownikiem, który pozwala ustawić różną temperaturę dla każdej opony z osobna. Pomiar temperatury dokonywany jest za pomocą precyzyjnego laserowego lub dotykowego pirometru z ledowym wyświetlaczem.

Urządzenia pomiarowe

Dobór właściwej opony do warunków zastanych na torze odbywa się dzięki kilku pomiarom. Oponę bada się pod względem twardości, temperatury oraz ciśnienia powietrza wewnątrz opony. Służą temu tradycyjne urządzenia z zegarem analogowym, bądź nowoczesne z wyświetlaczami elektronicznymi. Tester twardości opon, czyli durometr pozwala dobrać mieszankę pod względem twardości. W zimniejszych okresach oraz przy niższej temperaturze lepiej sprawdzają się bardziej miękkie mieszanki, przy wyższej temperaturze natomiast średnie i twarde. Durometry działają w 100-stopniowej skali Shora. Trzecim ważnym współczynnikiem opony, obok twardości i temperatury jest ciśnienie dopompowania. Pomiar manometrem pozwala dobrać ciśnienie do warunków pogodowych i stanu toru.

Wszystkie powyższe czynniki w istotnym stopniu wpływają na właściwości trakcyjne kół samochodu sportowego i wpływają na wynik rywalizacji. Przy pomiarach nie można pozwolić sobie na błąd, zatem zakup tanich produktów nieznanej marki nie zapewni nam właściwej precyzji pomiaru. Zdecydowanie polecamy przyjrzenie się produktom najczęściej wybieranym przez polskie zespoły rajdowe, wyścigowe i driftingowe z oferty Sparco, OMP, ale przede wszystkim specjalizującej się w tej dziedzinie amerykańskiej firmy Longacre.

Łączność z teamem

W niektórych sportach motorowych komunikacja z Pit Stopem jest równie ważna dla osiągnięcia sukcesu Teamu, co komunikacja kierowcy z pilotem w rajdach samochodowych. W takich seriach jak Formuła 1 czy WTTC kierowca za pomocą radiotelefonu połączonego z interkomem samochodowym może prowadzić rozmowę z koordynatorem zespołu. Przebieg rozmów śledzą także osoby znajdujące się w Pit Stopie, aby właściwie reagować i przygotować się na zjazd serwisowy bolidu.

Nowoczesne interkomy samochodowe jak model FMT 120 szwedzkiego potentata w systemie komunikacji – Peltor posiadają wyjścia pozwalające podłączyć radiotelefon do wzmacniacza. Rozmowa przy takim rozwiązaniu odbywa się w sposób jednokierunkowy - „ja mówię – ty słuchasz”, jak w tradycyjnych krótkofalówkach. Drugi odbiornik posiada koordynator w Pit Stopie. Urządzenie działa na darmowej częstotliwości PMR 446 Mhz, dlatego rozmowy mogą być podsłuchane przez osoby spoza teamu. Z tego powodu większe zespoły używają systemu komunikacji opartego na systemie DECT. To rozwiązanie pozwala na jednoczesną wielokierunkową rozmowę kierowcy, koordynatora oraz mechaników, którzy posiadają własne radiotelefony ze słuchawkami wmontowanymi w ochronniki słuchu Peltor. Ochronniki w połączeniu z system DECT zapewniają komunikację całego zespołu przy jednoczesnym wygłuszeniu szumów i hałasów, które towarzyszą pracy w alei serwisowej. Dodatkowym atutem systemu DECT jest indywidualna częstotliwość, na jakiej działa urządzenie, co zapobiega podsłuchaniu przez osoby postronne. Największy minus to niestety cena, która w zależności od ilości osób podłączonych do systemu może sięgać kilkunastu tysięcy złotych.

Pozostałe akcesoria

Praca mechanika jak już wspomnieliśmy wcześniej nie kończy się wraz z końcem zawodów, a obowiązki nie ograniczają się prostej wymiany kół. Dlatego właśnie chcielibyśmy jeszcze zwrócić uwagę na kilka produktów wspomagających pracę w warsztacie. Wspominaliśmy wcześniej, że część kombinezonów, w szczególności tych droższych modeli wyposażonych zostało w specjalne wstawki chroniące kolana i łokcie. Tańsze modele nie posiadają takiego udogodnienia, a częste przyklękanie skraca żywotność materiału i może prowadzić do kontuzji, dlatego warto zaopatrzyć się w dodatkowe nakolanniki i nałokietniki. Przed zabrudzeniami kombinezonu może chronić dodatkowo fartuch zakładany na pierś, natomiast jeżeli kombinezon nie posiada odpowiedniej ilości kieszeni i uchwytów na narzędzia możemy zaopatrzyć się w tradycyjny pas na narzędzia oferowany przez firmę Sparco. Na deszczowe dni polecamy wprowadzony w tym roku na rynek płaszcz przeciwdeszczowy z kapturem wykonany z nieprzemakalnego, przezroczystego tworzywa.

Firma Peltor produkująca ochronniki słuchu, o których mówiliśmy powyżej produkuje także akcesoria służące ochronie wzroku. Praca w kanale pod samochodem czy nawet pod maską samochodu może nieść niebezpieczeństwo, że odprysk dostanie się mechanikowi do oka. Żeby zapobiec temu warto używać odpowiednich okularów jednocześnie chroniącymi oczy przed promieniowaniem słonecznym jak i mechanicznymi odpryskami.

Dopełnieniem wizerunku zespołowego mechanika musi być wygodna torba. Firma Sparco wychodząc naprzeciw potrzebom mechaników stworzyła serię toreb, które dzięki szczelnie zamykanym przegrodom pozwalają zachować porządek wśród narzędzi, a energochłonna wyściółka uchroni przed uszkodzeniami takie delikatne urządzenia pomiarowe jak durometr czy manometr. Modele Sparco WRC PRO oraz WRC ECO to obowiązkowy element wyposażenia każdego mechanika.