Przejdz do poradników Zobacz nowy super salon!

Kierownice sportowe i tuningowe - kompendium wiedzy

Kierownice sportowe i tuningowe - jak dobrać, jakie i za ile

Wybór właściwej kierownicy wydaje się z pozoru banalny. Kierownica – zwykła okrągła obręcz osadzona na drążku kierowniczym dzięki dwóm lub trzem ramionom. Przyglądając się jednak technologiom i materiałom z których wykonana jest kierownica czy zagłębiając się w budowę zauważymy, że wybór właściwej kierownicy jest sprawą nie tylko niełatwą, ale bardzo istotną dla kierowcy.

Parametry kierownicy

Temat wyboru kierownic należy rozpocząć od określenia funkcji dla jakiej montujemy kierownicę w swoim samochodzie. Różne zastosowania kierownic przekładają się na różnice w budowie. Kierownica charakteryzuje się kilkoma istotnymi parametrami: średnicą, odsadzeniem, materiałem wykonania wieńca i ramion, liczbą ramion czy też kształtem obręczy. Dociekliwi mogliby wymienić jeszcze wiele innych cech, jak choćby sposób umiejscowienia klaksonu, liczka dodatkowych przycisków i inne.

Kierownice sportowe

Inaczej wyglądają kierownice sportowe, inaczej czysto tuningowe. Kierownica sportowa ma być przede wszystkim funkcjonalna, na drugim miejscu znajduje się jej wygląd. Zwykle kierownice przeznaczone do motorsporu wykonane są w ciemnych barwach. Czarna obręcz plus czarne lub grafitowe ramiona wkomponowują się w surowe wnętrze samochodu rajdowego nie odwracając nadmiernie uwagi kierowcy skupionego na drodze. Rozróżnić przy tym należy kierownice w zależności od dyscypliny, w startach której mają być używane. W wyścigach torowych, formule dominują kierownice o małej średnicy do 300 mm oraz o niewielkim odsadzeniu rzędu 30 mm lub bez odsadzenia, tzw. płaskie. Dobrym przykładem jest kierownica Sparco P300. Mówiąc o odsadzeniu mamy na myśli odległość obręczy od naby, do której kierownica jest przykręcona. Kierowca w tych wyścigach przyjmuje pozycję wpółleżącą i ma wyprostowane ręce, stąd kierownica znajduje się stosunkowo daleko od kierowcy. Dzięki małemu obwodowi obręczy każdy drobny ruch dłoni przekłada się na tor ruchu pojazdu. Kierowca rajdowy z kolei siedzi niemalże wyprostowany, mając zgięte ręce dla lepszej kontroli kierownicy, więc zastosowanie mają kierownice o większej średnicy obręczy, najczęściej 350 mm oraz większym odsadzeniu, nawet do 90 mm, np. kierownica OMP WRC.

Obręcze kierownic sportowych są obszyte najczęściej skórą zamszową, rzadziej skórą gładką. Zamsz jest materiałem, który minimalizuje prawdopodobieństwo poślizgu dłoni w rękawicy, zatem mamy pewniejszą kontrolę nad autem. Niestety kierownica prezentuje lepsze właściwości w użytkowaniu kosztem mniejszej wytrzymałości. Zamsz łatwiej się ściera i ulega mechanicznym uszkodzeniom niż skóra, dlatego do jazdy samochodem z taką kierownicą należy zaopatrzyć się w rękawiczki mające podszycie z zamszu lub powłoki silikonowej. Odpowiednie rękawice uchronią kierownicę przed nadmiernym ścieraniem oraz zapewnią pewniejszy uchwyt kierownicy. Dodatkowo profesjonalne teamy w celu ochrony wieńca zamszowego używają w parku serwisowym elastycznych pokrowców do osłonięcia kierownicy.

Kolejną ważną kwestią przy doborze kierownicy jest jej kształt. Rozróżniamy kierownice okrągłe, owalne, okrągłe ścięte na dole obręczy czy wreszcie kierownice z dwoma bocznymi uchwytami na dłonie niczym w bolidzie formuły 1, jak kierownica OMP Indy Open. Kształt oczywiście dobieramy według własnych preferencji oraz zastosowania kierownicy. Do wyścigów torowych, czy rajdów polecamy zdecydowanie kierownicę okrągłą.

Kierownice tuningowe

W przypadku kierownic tuningowych panuje większa dowolność, a kierownicę dobiera się w zależności od indywidualnych preferencji użytkownika: wyglądu, designu, ceny. Kierownica może być wykonana z jasnej skóry pasującej do klasycznego ekskluzywnego wnętrza limuzyny, jak np. Sparco Faster czy o bardziej sportowym sznycie jak Momo Drifting. Niezbędnym elementem do montażu kierownicy jest naba, która dostosowuje drążek kierownicy do otworów montażowych sportowej obręczy. W doborze kierownicy dla samochodu do użytku codziennego ważne jest aby zwrócić uwagę, czy jest ona dopuszczona do ruchu, czyli krótko mówiąc czy ma homologację drogową. Jeżeli kierownica ma potwierdzenie w postaci dokumentu wydanego przez instytut TUV, możemy używać jej bez obawy, że samochód zostanie odholowany na policyjny parking przy okazji pierwszej kontroli drogowej.

Quick release

Ciekawym elementem powszechnie stosowanym w motorsporcie jest Quick release. Urządzenie to pozwala na szybkie wyciągnięcie kierownicy poprzez naciśnięcie przycisku i pociągnięcie ku sobie bez konieczności używania jakichkolwiek narzędzi. Element ten jest stosowany choćby w formule, gdzie przy bardzo małym kokpicie kierowca nie byłby w stanie wsiąść i wysiąść do bolidu bez zdjęcia kierownicy. Polecane jest też w przypadku rajdowych wozów, w których klatka bezpieczeństwa, w szczególności o skrzyżowanych na drzwiach elementach znacznie ogranicza możliwość ruchu kierowcy. Zdarzają się i tacy, którzy Quick release stosują jako patent antywłamaniowy. Na pewno brak kierownicy nastręcza potencjalnemu włamywaczowi więcej problemu niż popularne drążki antywłamaniowe. Inne praktyczne zastosowanie znajdują gabarytowi kierowcy, których wymiary uniemożliwiają swobodne wsiadanie do samochodu.

Reasumując pragniemy zaznaczyć, że przy doborze właściwej kierownicy nie zawsze należy kierować się tylko ceną czy wyglądem. Wśród bogatej oferty rynkowej na pewno każdy znajdzie produkt dopasowany do swoich indywidualnych preferencji. Pracownicy sklepu www.RallyShop.pl chętnie pomogą Państwu w wyborze.