tel. (+48) 56 652 12 12mobile (+48) 500 601 901e-mail sklep@rallyshop.plGG GG Rallyshop 36659567Więcej informacji »

Koszyk: (pusty)

Jesteś tutaj:

Poradniki RallyShop.pl - kaski sportowe - Spis treści

Kaski sportowe - jak dobrać, jakie i za ile

Kask Sparco ADV Jet Plus

Kaski sportowe to podstawowe wyposażenie każdego zawodnika. Od jego prawidłowego doboru zależy komfort, bezpieczeństwo, a także łączność w kabinie samochodu. Producenci tego sprzętu skrzętnie rozbudowali ofertę hełmów we wszelkiego rodzaju gadżety i akcesoria. Słynny system HANS to tylko początek. Daszki, interkomy, balaklawy czy siatki na kaski to podstawowe i najczęściej spotykane dodatki do kasków sportowych.

Podobnie jak w przypadku rękawic, zastosowane w kaskach technologie, odznaczają się daleko idącą innowacyjnością. Omówienie tychże, jak również omówienie wszystkiego, co powinno się znaleźć w kręgu zainteresowania każdego zawodnika rozglądającego się za nowym, dobrym jakościowo kaskiem, znajdzie się w czwartym już odcinku poradnika www.RallyShop.pl „Jak dobrać, jakie i za ile”.

Jakość wyściółki

Kask OMP Jet New Axis Nie podlega wątpliwości, iż kaski sprzedawane na Allegro za 69zł i temu podobne wynalazki, nie spełniają żadnych wymogów w zakresie zapewnienia choćby podstawowego bezpieczeństwa dla użytkownika. Należy bardzo jasno podkreślić, iż takie produkty są tylko atrapami i używanie ich może prowadzić do urazów, które w zwykłym kasku nie miałyby prawa wystąpienia.

Pomijając najważniejsze, czyli budowę skorupy i użyte materiały, już sama wyściółka wnętrza tanich kasków typu „no-name” nie pozwala na komfortowe użytkowanie dłużej niż kilkanaście minut. Przedmiotem wielu tematów na różnych forach internetowych jest ich marna jakość, co tylko potwierdza, iż nie są one dobrym rozwiązaniem, nawet dla początkujących. W odróżnieniu od produktów takich firm jak Sparco, B2 czy OMP, w atrapach niemal pewni możemy być drażniącego skórę materiału, który nie będzie oddychał, a po dwóch imprezach będzie on podarty i zniszczony.

Zupełnie inaczej sprawa ma się w przypadku wyżej wymienionych firm. Wyściółki w ich produktach są wykonane z miękkich, gwarantujących oddychanie skóry twarzy, materiałów. Dodatkowo w wielu modelach tych firm znajdują się różnego rodzaju udogodnienia. Wyjmowalna, specjalnie przygotowana do montażu mikrofonu czy rurki doprowadzającej napój, wyściółka to bardzo praktyczne rozwiązania wielu markowych modeli.

Niezapięty kask podczas wypadku

Równie ważne, co wyściółka, jest zapięcie kasku pod brodą. Należy pamiętać, iż znalazło się ono nie bez powodu. Brak zapięcia kasku pod brodą może skutkować zerwaniem go z głowy podczas wypadku, w wyniku czego kask staje się niebezpiecznym obiektem w kabinie lub poza nią, co pokazuje zdjęcie poniżej. W związku z tym, ważnym jest, aby paski oraz sama zapinka pod brodą była komfortowa. Bardzo wygodną wyściółkę, w okolicach zapinki, proponuje tani i zaskakująco praktyczny jak na swoją cenę kask OMP Jet New Axis.

Skorupa

Wielość zastosowanych w skorupach materiałów i technologii zadowoli najbardziej wybrednych zawodników. Włókna szklane, karbon, kevlar i prosty, aczkolwiek bardzo wytrzymały plastik typu ABS, to podstawowe tworzywa, których używają najwięksi producenci.

Włókna szklane, obok swoich, znanych wszystkim, właściwości wpływających na bezpieczeństwo zawodnika, odznaczają się bardzo dobrą izolacją akustyczną oraz cieplną. Z takich włókien jest choćby tak popularny model, jak Sparco Rally Pro.

Karbon, z którego wykonane są topowe kaski Sparco takie jak F1 ADV oraz Titan ADV, to materiał nietopliwy oraz bardzo wytrzymały na wszelkiego rodzaju uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Nie trzeba nikomu przypominać, iż jest to materiał wręcz kosmiczny, którego właściwości, wynikające między innymi z jego budowy i struktury, doceniły wszystkie zespoły Formuły 1 i innych światowych serii wyścigowych.

Kevlar, opracowany przez firmę DuPont i znany od ponad czterdziestu lat, nadal znajduje swoje praktyczne zastosowanie w sportach ekstremalnych. Używany do produkcji kamizelek kuloodpornych i hełmów, wykorzystywany jest również na potrzeby sportu motorowego np. przy produkcji kasków Sparco Wider.

ABS, który jest składnikiem skorup tańszych kasków, takich jak Sparco Club, to w dużym uproszczeniu bardzo wytrzymały plastik. Cechuje się on dużą udarnością oraz odpornością na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Niestety, jest to najcięższy materiał, z tych wymienionych powyżej, co wydatnie przekłada się na jego wagę.

HANS

System HANS

System HANS (Head And Neck Support) , obowiązkowy we wszystkich cyklach wyścigowych i rajdowych organizowanych przez FIA oraz w coraz większej ilości seriali narodowych i międzynarodowych, to dowód na to, iż sporty motorowe idą w stronę możliwie jak największego bezpieczeństwa. W momencie wypadku bez

systemu HANS, siły działające na tułów rozpraszane są na pasy oraz fotel, niestety siły działające na głowę, dodatkowo obciążoną kaskiem, przejmuje w 100% odcinek szyjny kręgosłupa zawodnika. Opisywany system pochłania ponad 80% sił działających na szyję podczas czołowego uderzenia w stałą przeszkodę. Do prawidłowej pracy wymaga on jednak odpowiedniego kasku. Kaski przystosowane do HANS, odznaczają się specjalnymi zapinkami w tylnej ich części, umożliwiającymi prawidłowe połączenie kołnierza z kaskiem.

Ze względu na fakt, iż HANS jest stosunkowo młodym systemem bezpieczeństwa, producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, często oferują kaski w dwóch wersjach – niekompatybilnej i kompatybilnej z systemem HANS. Należy pamiętać, iż sam kołnierz HANS, który nie jest „podpięty” do kasku zgodnego z systemem, nie będzie spełniał swoich funkcji.

Kołnierz ochronny

Tanim zamiennikiem systemu HANS, rzecz jasna nie tak skutecznym, jest proste rozwiązanie w postaci kołnierza ochronnego zakładanego na kark. Wykonane są one z Nomexu o różnej gęstości (bardziej twardego w sekcji wspierającej kask, bardziej miękkiego w okolicach brody). Tego typu kołnierze ochronne idealnie odciążają szyję podczas jazdy, absorbując działanie sił odśrodkowych w zakrętach oraz zabezpieczają kark przy mniej groźnych wypadkach, przy mniejszych prędkościach. Obok prostych i efektywnych konstrukcji kołnierzy, znaleźć też można bardziej skomplikowane, przeznaczone do kartingu, które wzorowane są na systemie HANS.

Wizjer

Wizjer

HANS to nie wszystko, w co może zostać wyposażony kask. Jedną z wielu opcji wyposażenia kasku, który warto rozważyć, jest wizjer. W kaskach zamkniętych, przystosowanych szczególnie do jazdy po torze, w konstrukcjach typu single-seater, bardzo często spotykane są rozwiązania takie jak wizjery przeciwmgłowe, zwiększające widoczność podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Dobrymi przykładami takich kasków są Sparco Titan, Circuit oraz Formula.

Dość nowym i bardzo praktycznym rozwiązaniem jest zastosowanie przeciwsłonecznych wizjerów w kaskach otwartych. Jest to propozycja skierowana w szczególności do zawodników startujących w rajdach, gdzie wymogi bezpieczeństwa wymuszają zamknięcie wszystkich szyb samochodu. Nawet przy opuszczonym wizjerze, obieg powietrza na twarzy pozostaje praktycznie niezakłócony, dzięki czemu twarz nie poci się nadmiernie a wizjer nie paruje. Rozwiązanie takie stosuje Sparco w wyższych modelach takich jak ADV Jet Plus. Kaski z takimi wizjerami nie są propozycją tanią, stąd prostym i skutecznym rozwiązaniem, dla mniej zasobnych użytkowników, jest zastosowanie kasku z instalowanymi daszkami.

Inne akcesoria

Centralka Peltor

Nikomu nie trzeba tłumaczyć, iż na sukces załogi sportowej, w dużej mierze, składa się atmosfera i komunikacja w kabinie. Dlatego też, tak ważnym jest rozpatrzenie zakupu kasku z wbudowanym, markowym systemem słuchawek i mikrofonów. Peltor, firma z 50 letnim doświadczeniem w dziedzinie ochrony słuchu, jest najlepszą propozycją dla każdej załogi rajdowej. Kaski z zestawami słuchawka-mikrofon marki Peltor, gwarantują niezakłóconą współpracy między pilotem i kierowcą. Widać do po wyborach dokonywanych przez profesjonalistów, którzy bardzo chętnie przekaz dyktowanej trasy powierzają produktom właśnie tej marki. Podczas treningów i długich dojazdówek, gdy nie jest wymagane użytkowanie kasków, warto rozważyć zakup słuchawek treningowych, które będą odpowiednio chronić słuch, zapewniając komfort i wygodę.

Balaklawa X-Cool

Ważną częścią bielizny zawodnika jest balaklawa zakładana pod kask. Poza względami bezpieczeństwa ma ona również inne zastosowania. Pozwala ona utrzymać wyściółkę kasku w czystości oraz zwiększa komfort jego użytkowania. Ciekawymi technologiami, które stosuje Sparco w produkcji najwyższych modeli balaklaw, są technologie X-Cool oraz Carmyth.

Carmyth to nowoczesne, miękkie tworzywo z włókien aramidowych oraz para-aramidowych o niespotykanych dotąd właściwościach ognioodpornych i odprowadzających pot. Wykorzystywany jest on tylko w topowych produktach Sparco. Ten innowacyjny materiał pozwala uzyskać właściwości termiczne tkanin o gramaturze 180g/m2 w tkaninie 125g/m2.

Technologia X-Cool to najnowsze osiągnięcie w dziedzinie produkcji komfortowej bielizny znajdującej zastosowanie we wszystkich sportach motorowych. Specjalna obróbka chemiczna sprawia, że w sytuacjach dużych naprężeń mechanicznych (ścieranie, tarcie, ruchy ciała), wydzielany jest specjalny aktywny składnik zawierający mentol i jony srebra. Mentol, znany ze swoich kojących właściwości, zapewnia użytkownikowi poczucie świeżości oraz obniża temperaturę ciała. Jony srebra hamują rozwój bakterii powodujących przykry zapach. Wszystkie te zabiegi mają na celu zwiększenie komfortu i poziomu higieny podczas jazdy na odcinkach specjalnych. Kolekcja bielizny wyposażona w tkaniny X-Cool to najwyższe modele w ofercie Sparco, dzięki czemu znajdują się tam również inne udogodnienia, takie jak superpłaskie szwy.

Często spotykanymi akcesoriami, które widuje się na wielu rajdach, a które pozwalają należycie zadbać o kaski, są wszelkiego rodzaju siatki, torby oraz pudła na kaski. Posiadanie tego typu produktów pozwala zadbać o kask na dojazdówkach oraz podczas transportowania kasku.

Jak dobrać, jakie i za ile?

Kask Sparco Circuit ADV

Jak widać, tacy producenci jak Sparco czy OMP, zadbali o to aby spełnić oczekiwania każdego zawodnika. W związku z tym, w ofercie tych firm znajdujemy kaski dedykowane do użytku w zawodach kartingowych, wszelkich serialach wyścigowych i w rajdach. Każdy z modeli, posiadający swoje konkretne przeznaczenie, posiada swoje charakterystyczne cechy. Kaski kartingowe są konstrukcjami zamkniętymi, posiadającymi homologację Snell-FIA CMR 2007 – kaski te produkują takie firmy jak Arai czy B2. Kaski do single-seaterów posiadają specjalnie uformowaną wyściółkę, w której znalazło się miejsce dla mikrofonu i rurki doprowadzającej płyn do ust zawodnika. Kaski rajdowe to konstrukcje otwarte z wszelkiego rodzaju udogodnieniami, takimi jak daszki, wizjery czy słuchawki o specjalnej budowie wygłuszającej dźwięki zewnętrzne.

Kaski - rozmiarówka

Jak dobrać rozmiar kasku? Przede wszystkim należy zmierzyć sobie obwód głowy, w taki sposób, jaki został zaprezentowany na zdjęciu obok. Otrzymany w centymetrach wynik należy następnie przełożyć na rozmiarówkę stosowaną w danej firmie. Kaski firmy Sparco posiadają standardowo rozmiarówkę od XS do XL. Zaprezentowana na grafice rozmiarówka dokładnie pokazuje, jak dany obwód głowy przekłada się na rozmiar kasku. Jeśli wystąpią jakiekolwiek wątpliwości w doborze rozmiaru kasku, prosimy o kontakt z obsługą sklepu www.RallyShop.pl Nasze doświadczenie pozwoli Państwu dobrać prawidłowo rozmiar kasku.

Opisywany kilka akapitów wcześniej system HANS, również wymaga należytego doboru. Tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Dobór opiera się o dwa parametry – obwód szyi oraz kąt nachylenia ramion kołnierza HANS. Każdy, kto choć raz kupował wyjściową koszulę z kołnierzem, zna swój obwód szyi, który przekłada się na rozmiar kołnierza HANS. Drugi parametr, kąty nachylenia ramion kołnierza, należy dobrać do pozycji zajmowanej przez kierowcę w samochodzie. Nachylenie ramion 10-20 stopni przeznaczone jest do sportów, gdzie zawodnik zajmuje mocno wyprostowaną pozycję za kierownicą (taką jak na przykład w rajdach). 30 stopniowy kąt nachylenia ramion znajduje zastosowanie w wielu konstrukcjach typu single-seat. 40 stopniowy kołnierz HANS to bardzo rzadka aplikacja, stosowana w ekstremalnych sportach takich jak F1, gdzie pozycję kierowcy można nazwać półleżącą.

Wybór kasku to decyzja między różnym wyposażeniem, materiałami użytymi do ich produkcji oraz homologacjami, które oferują bądź nie, konkretne pozycje danego producenta. Jeśli chodzi o najtańsze propozycje rajdowe, dla początkujących zawodników, najlepszym rozwiązaniem jest kask OMP Jet New Axis, który łączy jakość wykonania o wiele droższego kasku Sparco Club z ceną niewiele wyższą od najtańszego w naszej ofercie kasku OMP Star. Jeśli poszukujemy otwartego kasku z homologacją FIA, wartymi zainteresowania modelami są Sparco Pro Rally oraz tanie modele Sparco Pro Jet w różnych wersjach kolorystycznych.

Do kartingu bardzo dobrymi propozycjami są wysokie modele Arai CK-6 oraz B2 RZ31, które posiadają wszelkie wymagane w tej dyscyplinie homologacje FIA. Tanią alternatywą jest kask Sparco New Voyager, który posiada homologację drogową ECE. Do zastosowań profesjonalnych, na torach wyścigowych, bardzo ciekawą propozycję kasków zamkniętych ma firma Sparco i jej kolekcja ADV odznaczająca się wykorzystaniem najnowszych materiałów oraz zaawansowanymi technologiami zastosowanymi przy ich budowie.

Mamy nadzieję, iż przybliżyliśmy temat doboru prawidłowego kasku, odpowiadającego wszystkim Państwa oczekiwaniom. W razie wszelkich pytań, niejasności oraz problemów w doborze odpowiedniego rozmiaru kasku lub systemu HANS, prosimy o kontakt z obsługą sklepu www.RallyShop.pl ,która zawsze chętnie pomoże w dokonaniu trafnego zakupu. Zapraszamy do korzystania z oferty naszego sklepu, gdzie obok kasków znajdziecie Państwo inne, zwiększające bezpieczeństwo produkty takie jak kombinezony, klatki bezpieczeństwa czy systemy gaśnicze.

© RallyShop.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved. Oprogramowanie KQS.store