tel. (+48) 56 652 12 12mobile (+48) 500 456 567e-mail sklep@rallyshop.plGG GG Rallyshop 36659567Więcej informacji »

Koszyk: (pusty)

Jesteś tutaj:

Poradniki RallyShop.pl - buty sportowe - Spis treści

Buty sportowe - jak dobrać, jakie i za ile

Buty Sparco Formula ADV

Buty obok rękawic, to wyjątkowo mocno eksploatowana część garderoby każdego kierowcy sportowego. Taniec nogami na pedałach czy widowiskowe i pełne pasji kopnięcie w oponę po defekcie samochodu to tylko dwie z miliona sytuacji, jakie musi "przeżyć" rajdowe lub wyścigowe obuwie. Należy zauważyć, że dzień imprezy to kilka, czasem kilkanaście godzin w jednej parze butów. Komfort i wytrzymałość, jaką musi cechować się rajdowe obuwie, jest wyjątkowo wysoki - w końcu chodzi tutaj o każdą dziesiątą sekundy!

Jakie Buty wybrać? Przed takim wyborem staje bardzo często każdy zawodnik. Wysokie? Z cienką podeszwą? Może homologacja? W tym odcinku poradnika www.RallyShop.pl"Jak dobrać, jakie i za ile" zajmiemy odpowiedzią na te i inne pytania związane ze sportowymi butami.

Po co komu sportowe buty?

Praca butów podczas jazdy

Zawodnik bez dobrych, przystosowanych do sportowej jazdy butów, powinien wzbudzać równie duże zainteresowanie na rajdzie, jak kobieta prowadząca samochód w szpilkach lub japonkach. Tak jak szpilki do codziennej jazdy, tak zwykłe półbuty nie spełniają swoich funkcji w jeździe sportowej, co więcej, wpływają negatywnie na bezpieczeństwo załogi i kibiców. Prawidłowo dobrane buty gwarantują precyzję operowania pedałami, duże wyczucie w sile nacisku na nie oraz pewność, że sprawdzą się w każdej ekstremalnej sytuacji.

Budowa butów rajdowych jest podyktowana ergonomią ludzkiej stopy. Ich głównym zadaniem jest ochrona stopy przy jednoczesnym zajmowaniu jak najmniejszej ilości miejsca pod kierownicą. Stąd też opływowy i minimalistyczny styl tegoż obuwia. Im bardziej but rajdowy przylega do stopy, tym lepiej - dzięki temu minimalizowane jest prawdopodobieństwo uderzenia jedną nogą w dwa pedały równocześnie, co niewątpliwie wiązałoby się ze stratami czasowymi. Jak widać, tak charakterystyczna i w ostatnich latach przenoszona do mody codziennej, budowa buta sportowego jest podyktowana tylko i wyłącznie przez względy praktyczne sportowego buta.

Podeszwa dla kierowcy i pilota

Podeszwa buta Sparco

Diametralnie różnią się od siebie buty do dyscyplin, gdzie najważniejsza jest przyczepność (piłkarskie lub biegowe korki) od tych gdzie najważniejsza jest ochrona stawów (skoki wzwyż, biegi przełajowe). Nie inaczej ma się sprawa butów rajdowych, gdzie podeszwy różnią się nawet ze względu na rolę, jaką ich użytkownik spełnia w kabinie!

Bardzo cienkie podeszwy Sparco

Dla kierowcy podeszwa odgrywa rolę pośrednika między pedałem a stopą. Powinna ona przekazywać możliwie jak najwięcej bodźców, które generuje sprzęgło, hamulec i gaz. W związku z tym charakterystyczną częścią obuwia rajdowego jest cienka, bardzo elastyczna podeszwa (przeważnie mocno zaokrąglona na pięcie), której obrys niemal idealnie pokrywa się z odciskiem stopy na piasku. Dzięki zastosowaniu takiej podeszwy każdy kierowca ma zagwarantowane możliwie najlepsze wyczucie pedałów oraz komfort w operowaniu nimi podczas szybkiej i wyczerpującej jazdy na odcinkach.

Podeszwa buta Sabelt Street Mecha

Choć buty pilota wcale nie muszą różnić się od butów kierowcy, to najwięksi producenci obuwia rajdowego pomyśleli również o ich potrzebach. Najlepszym tego przykładem może być model Street Mecha firmy Sabelt. Wyróżniają się one grubszą podeszwą o specjalnym, "terenowym" uformowaniu bieżnika. Co może przydać się w wielu sytuacjach awaryjnych takich jak wypychanie samochodu z miejsc o grząskim podłożu. Inne podejście do potrzeb pilota prezentuje Sparco, które oferuje model Co-Driver, o wzmocnionej odporności na deszcz i błoto.

Należy nadmienić, że wszystkie dobrej jakości buty rajdowe, posiadają podeszwę charakteryzującą się antystatycznością oraz odpornością na działanie benzyny i olejów, które to skutecznie niszczą każdą inną podeszwę.

Czemu rajdowe buty są wysokie?

Wysoka cholewa buta Sparco X-Light

Ochrona przed otarciami, stabilizacja kostki i prawidłowe połączenie z kombinezonem główne zadania wysokiej cholewki butów rajdowych. Każde auto przygotowane do sportu wyróżnia się, jak wiadomo, spartańskimi warunkami w kabinie. Nie inaczej jest w sekcji, gdzie operują nogi kierowcy i pilota. "Obudowanie" stopy oraz kostki miękką cholewą ma w tym przypadku szczególne zastosowanie i zapobiega ich otarciom czy większym urazom.

Buty za kostkę w wersji rajdowej zwieńczone są, w większości wypadków, jednym bądź dwoma rzepami, które zapobiegają bocznym przesunięciom stopy w obuwiu oraz stabilizują kostkę, minimalizując ryzyko obrażeń. Dodatkowo taka budowa buta pozwala stworzyć szczelne połączenie między obuwiem a ściągaczem kombinezonu, które jest szczególnie ważne i zasadne w przypadku odzieży z homologacją cechującej się ognioodpornością.

Topowe modele, takie jak Sparco Race Plus, cechują się ultracienką podeszwą oraz wyjątkową precyzją jej wykonania. Jej bardzo płaski bieżnik gwarantuje użytkownikom bardzo dużą powierzchnię tarcia, co bezpośrednio przekłada się na komfort i wyczucie pedałów.

Komfort

Bardzo wygodne buty Sparco SL 7

Buty rajdowe, kartingowe> czy wyścigowe muszą odznaczać się nadzwyczajnym komfortem użytkowania. Dzień na torze lub w samochodzie jest wyczerpujący dla każdego zawodnika i buty nie powinny przysparzać dodatkowych kłopotów oraz zmartwień. Dlatego też, o ile to możliwe, producenci próbują obniżać wagę produkowanego obuwia i umieszczać w nim elementy bezpośrednio wpływające na wygodę użytkowania. Wśród nich znajdujemy na przykład specjalne wstawki gwarantujące zwiększony przepływ powietrza wokół stopy czy specjalne wzmocnienia w miejscach szczególnie narażonych na przetarcie.

Dobrym przykładem prostej, bardzo komfortowej budowy buta, która spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony zawodników, jest model K-Mid firmy Sparco. But ten, choć bez homologacji, od lat znajduje uznanie na wielu torach i imprezach wśród zawodników, którzy cenią sobie solidność za niewygórowaną cenę.

Na drugim końcu oferty znajdujemy takie modele jak Formula SL 7. Wyróżnikiem tego modelu jest cały system wkładek i bocznych wzmocnień wykonanych między innymi z kauczuku o różnej sztywności dla zapewnienia maksymalnego komfortu, czucia pedałów i ochrony przed ciepłem.

Jakie i za ile?

Sparco Top 3

Jakie buty wybrać? To zależy od tego, co jest najważniejszym kryterium ich wyboru. Jeśli szukamy sprawdzonego modelu warto zainteresować się jednym z ulubionych, wśród zawodników cykli mistrzowskich, par butów z homologacją - Sparco Top 3. Jest to wyjątkowy model, który w ofercie włoskiej firmy, znajduje się o wielu lat, co jest niespotykaną rzadkością w przypadku tego producenta.

Sparco K-Mid

Jeśli głównym kryterium zakupu butów jest ich cena, warto zainteresować się modelami bez homologacji Lico Starter oraz wspominanymi już Sparco K-Mid. Ciekawą propozycją dla początkujących kierowców, którzy jednak chcieliby posiadać homologowane obuwie, są najtańsze modele Lico Race High, Sabelt Base oraz Sparco Slalom i Sparco Slalom SLX 3.

Sabelt Light High

Dla zawodników "estetów" interesującymi modelami mogą być modele Sabelt Light High czy Sparco X-Light. Bardzo efektownymi pozycjami bez homologacji FIA to Sparco K-Pro, Sparco K-Mid L3 oraz Sabelt New Top.

Wybór butów, w których będziemy nawijać na koła kolejne oesowe kilometry, musi być przemyślany i racjonalny. Przede wszystkim powinny one zagwarantować nam dobre czucie samochodu. Miękka i cienka podeszwa to podstawowe kryterium, jakie powinny spełniać dobre buty do jazdy sportowej. Kolejnym zagadnieniem jest homologacja, której organizator zawodów wymaga bądź też nie. Rzecz jasna buty bez homologacji FIA są tańsze, co może być jednym z głównych powodów podjęcia decyzji o ich zakupie.

Na rynku znajduje się wielu szanowanych producentów obuwia takich jak Sparco, Sabelt czy OMP. Pierwsi szczycą się dużym doświadczeniem, którego nie można im odmówić, drudzy w swoim topowym, ultralekkim modelu Spitfire używają kangurzej skóry, zaś ci ostatni mają bardzo ciekawą kolekcję butów pod nazwą OMP Vintage, która odznacza się designem w stylu retro oraz ręcznie robioną podeszwą.

Buty rajdowe winny być dopasowane do nogi zawodnika. Stąd tak ważne jest dokładne zmierzenie rozmiaru stopy przed zakupem produktu. Doświadczeni sprzedawcy, jakimi są na pewno pracownicy sklepu www.RallyShop.pl, zawsze chętnie pomogą w doborze odpowiedniego modelu i rozmiaru. Przecież najważniejsza jest Państwa wygoda i radość z jazdy!

© RallyShop.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved. Oprogramowanie KQS.store