Poradniki RallyShop.pl - buty sportowe

Po co stosować specjalne obuwie w motorsporcie?

Zawodnik bez przystosowanych do sportowej jazdy butów powinien wzbudzać równie duże zainteresowanie na rajdzie, jak kobieta prowadząca samochód w szpilkach. Tak jak szpilki do codziennej jazdy, tak zwykłe półbuty nie spełniają swoich funkcji w jeździe sportowej, co więcej, wpływają negatywnie na bezpieczeństwo załogi i kibiców. Budowa butów rajdowych jest podyktowana ergonomią ludzkiej stopy. Ich głównym zadaniem jest ochrona stopy przy jednoczesnym zajmowaniu jak najmniejszej ilości miejsca pod kierownicą. Stąd też opływowy i minimalistyczny styl tegoż obuwia. Im bardziej but rajdowy przylega do stopy, tym lepiej — dzięki temu minimalizowane jest prawdopodobieństwo uderzenia jedną nogą w dwa pedały równocześnie. Zastosowanie cienkiej podeszwy jest celowe. Zawodnik musi czuć kontrolę nad siłą nacisku pedału, tak aby móc nim swobodnie operować, a wysoki stan ma na celu ochronę stawu skokowego przed mechanicznymi urazami. Tak charakterystyczna i w ostatnich latach przenoszona do mody codziennej (sneakersy) budowa buta sportowego jest podyktowana tylko i wyłącznie przez względy ochronne oraz praktyczne. Prawidłowo dobrane buty gwarantują precyzję operowania pedałami, duże wyczucie w sile nacisku na nie oraz pewność, że sprawdzą się w każdej ekstremalnej sytuacji.

Dlaczego podeszwa jest tak cienka?

 Dla kierowcy podeszwa odgrywa rolę pośrednika między pedałem a stopą. Powinna ona przekazywać możliwie jak najwięcej bodźców, które generuje sprzęgło, hamulec i gaz. W związku z tym charakterystyczną częścią obuwia rajdowego jest cienka, bardzo elastyczna podeszwa (przeważnie mocno zaokrąglona na pięcie), której obrys niemal idealnie pokrywa się z odciskiem stopy na piasku. Dzięki zastosowaniu takiej podeszwy każdy kierowca ma zagwarantowane możliwie najlepsze wyczucie pedałów oraz komfort w operowaniu nimi podczas szybkiej i wyczerpującej jazdy na odcinkach. Jej bardzo płaski bieżnik gwarantuje użytkownikom bardzo dużą powierzchnię tarcia, co bezpośrednio przekłada się na komfort i wyczucie pedałów.

Należy nadmienić, że wszystkie dobrej jakości buty rajdowe, posiadają podeszwę charakteryzującą się antystatycznością oraz odpornością na działanie benzyny i olejów, które to skutecznie niszczą podeszwy w obuwiu codziennym.

Czy jest obuwie żeńskie i męskie?

Nie. Producenci wytwarzają obuwie jako produkty unisex. W zamian za to oferują szeroki wachlarz wersji kolorystycznych, tak aby obie strony mogły wybrać coś dla siebie.

Dobór odpowiedniego rozmiaru

Rozmiarówka producentów obuwia motorsportowego różni się od siebie. Każdorazowo przy zakupie obuwia, konieczne jest sugerowanie się rozmiarówką znajdującą się w tabelach w dziale „Rozmiarówki – buty” lub w karcie produktu, czyli miejscu oznaczonym na poniższym obrazku:

Z jakiego materiału wybrać obuwie?

 Zamsz, skóra syntetyczna, skóra naturalna (np. kangurza), tkanina obuwnicza, siatka mesh, materiał ognioodporny (Nomex) – z tych materiałów wykonywane jest obuwie do motorsportu. Wybór odpowiedniego zależny jest od indywidualnych preferencji zawodnika. Nie istnieje podział zastosowań danego materiału przydzielony konkretnie do danej dyscypliny motorsportowej. Zaletą zastosowania skóry jest jej możliwość „rozbicia” i dostosowania się do ergonomii stopy każdego zawodnika. Zamsz natomiast, dobrze zaimpregnowany, może być trwalszy w użytkowaniu aniżeli produkt wykonany ze skóry naturalnej. Producenci czasem łączą kilka rodzajów materiałów. Najczęściej spotykanym jest hybryda skóry oraz materiału np.: model Sparco Apex RB-7.

Materiał z którego wykonane jest obuwie nie przekłada się bezpośrednio na wyniki osiągane przez zawodnika. Wyróżnia je walor estetyczny oraz komfort użytkowania, dlatego jego wybór to kwestia indywidualna

Jakie sznurowanie obuwia jest najlepsze?

 Wyróżniamy kilka rodzajów sznurowań stosowanych przez producentów obuwiu do motorsportu:

1. Tradycyjne sznurówki
2. Rzep
3. Sznurówki połączone z rzepem
4. Rotor system – wiązanie na żyłkę

Rozwiązanie się buta, podczas rajdu czy wyścigu może być nieprzyjemne w skutkach, dlatego w tej kategorii zaleca się zakup obuwia z wiązaniem oraz rzepem, który w momencie rozwiązania się sznurówek nadal będzie trzymał stopę stabilnie.

Najlepszą opcją jest Rotor System stosowany przez OMP w topowych modelach obuwia. Sznurowanie to jest „nierozbieralnym” patentem, który zamiast tradycyjnej sznurówki wyposażono we wzmocnioną żyłkę, a jej naciąganie odbywa się przy pomocy kółka obrotowego. Konstrukcja ta pozwala na pełne dopasowanie siły sznurowania do obszaru kostek oraz eliminację możliwości rozwiązania się pod wpływem działań mechanicznych.

Buty kartingowe czy z homologacją FIA?

 Z punktu widzenia bezpieczeństwa, zaleca się zakup obuwia z homologacją FIA, którego wyściółka została wykonana z niepalnego Nomexu. Obuwie to jest droższe od modeli kartingowych, lecz ich jakość i trwałość również jest zdecydowanie dłuższa. Wyższa cena to nie tylko gwarancja niepalności, ale i również jakość Premium materiałów użytych do wykonania obuwia.

Warto pamiętać, iż homologacja FIA 8856-2000 jest bezterminowa, natomiast w kartingu jedynym wymogiem jest posiadanie butów za kostkę.

 

Czemu rajdowe obuwie ma wysoki stan?

 Wysoka cholewa buta stabilizuje kostkę oraz zapewnia prawidłowe połączenie z kombinezonem. Każde auto przygotowane do sportu wyróżnia się, jak wiadomo, spartańskimi warunkami w kabinie. Nie inaczej jest w sekcji, gdzie operują nogi kierowcy i pilota. "Obudowanie" stopy oraz kostki miękką cholewą ma w tym przypadku szczególne zastosowanie i zapobiega ich otarciom czy większym urazom. Buty za kostkę w wersji rajdowej zwieńczone są, w większości wypadków, jednym bądź dwoma rzepami, które zapobiegają bocznym przesunięciom stopy w obuwiu oraz stabilizują kostkę, minimalizując ryzyko obrażeń. Dodatkowo taka budowa buta pozwala stworzyć szczelne połączenie między obuwiem a ściągaczem kombinezonu, które jest szczególnie ważne i zasadne w przypadku odzieży z homologacją cechującej się ognioodpornością.

Czy waga obuwia ma znaczenie?


Pomiędzy obuwiem motorsportowym ze średniej półki cenowej, a topowej różnica w wadze jednego buta, w tym samym rozmiarze wynosi ponad 400g. Taka rozbieżność wagowa jest zdecydowanie wyczuwalna przez zawodników, którzy spędzają wiele minut w kabinie podczas rajdów czy wyścigów. Im mniejsza waga obuwia tym noga wolniej się męczy, a ruchy na pedałach są swobodniejsze i bardziej naturalne. Cena topowego obuwia jest jednak 3-4 krotnie wyższa niż modeli budżetowych. Obuwie wykonane z zamszu w większości przypadków jest cięższe od wersji skórzanych. Różnice te są jednak minimalne i praktycznie niewyczuwalne na nodze zawodnika.

Czy można jeździć w butach dla mechanika lub pilota?

 

 Zdecydowanie nie. Obuwie dla mechaników czy pilotów nie nadaje się do prowadzenia pojazdów w trybie wyczynowym. Wyróżnia się ono grubszą podeszwą o specjalnym, "terenowym" uformowaniu bieżnika. Co może przydać się w wielu sytuacjach awaryjnych takich jak wypychanie samochodu z miejsc o grząskim podłożu, ale na pewno nie podczas operowania pedałami hamulca, sprzęgła i gazu.