Kompendium - komfort czy lepsza przyczepność?

Firmy KW nie trzeba z pewnością przedstawiać wszystkim tym, którzy choć w minimalnym stopniu interesują się motoryzacją. KW automotive jest czołowym producentem sprężyn, zawieszeń i innych produktów do tuningu i upiększania aut, w tym także, a może głównie do zastosowania w sporcie. Ta niemiecka firma przez 16 lat swojej działalności z "garażowego" zakładu przekształciła się w prężnie działającą manufakturę o łącznej powierzchni ponad 23 tysięcy metrów kwadratowych. Tak dynamiczny rozwój firmy nie świadczy tylko o dobrej reklamie, czy sprawnym marketingu, ale przede wszystkim o jakości produktów, ciągłej pracy nad nowymi technologiami, niemieckiej precyzji oraz o milionach zadowolonych klientów.

Historia firmy

Zanim przejdziemy do przeglądu oferty KW prześledźmy jak rozwijała się sama firma oraz jak powstawały jej sztandarowe technologie takie jak seria zawieszeń Variant 3 czy Inox-line. Historia KW rozpoczyna się w 1995 roku, kiedy firma wyprodukowała pierwsze zawieszenia z certyfikatem TUV oraz przedstawiła pierwszą gamę swoich produktów na targach w Essen. Zatrudniała wtedy zaledwie 3 pracowników projektujących nowe zawieszenia i operowała powierzchnią 150 metrów kwadratowych. Kolejne lata to rozbudowa firmy, w tym powierzchni produkcyjnych. Rok 1999 przyniósł pierwsze sukcesy w wyścigach. KW wystawił własny zespół startujący dwoma samochodami Honda Integra, a także zajął się sponsorowaniem niemieckiej serii Super Touring Car Championship. Przez następne lata firma dostarcza zawieszenia swojej produkcji dla niezliczonej liczby zawodników, stając się ich technicznym partnerem w zakresie zawieszeń wyścigowych. Podczas 24-godzinnego wyścigu w Norymberdze w 2007 roku aż 6 zawodników z Top 10 ścigało się samochodami wyposażonymi w zawieszenia KW, w tym zwycięzca jadący Porsche GT3 RS-R .

W międzyczasie firma wprowadziła na rynek nowe linie produktów, w tym serię Variant 3 wyposażoną w opatentowany system podwójnej regulacji siły tłumienia. W 2000 roku KW przejmuje 2/3 akcji konkurencyjnej marki Weitec rozpoczynając erę współpracy z tą firmą, która to zaowocowała wprowadzeniem nowych produktów sygnowanych marką Weitec. Rok 2003 to rok narodzin nowej technologii opracowanej w zakładach KW – systemu LSD (Lambo Style Doors). System ten pozwala na otwieranie drzwi pionowo, jak w samochodach marki Lamborghini.

Dziś KW automotive jest zakładem globalnym zatrudniającym ok. 200 pracowników w 5 oddziałach na całym świecie, o powierzchni w samej tylko siedzibie w Fichtenberg ok. 23 tysięcy metrów kwadratowych. Firma ma w swojej ofercie tysiące produktów, jednak najważniejszą częścią produkcji są ciągle zawieszenia, omówieniem których zajmiemy się poniżej.

Budowa amortyzatora

Zestaw zawieszenia KW na jedno koło składa się z amortyzatora, nakrętki regulującej oraz sprężyny. Amortyzator jest najbardziej skomplikowanym w budowie i poddawanym największym obciążeniom elementem zawieszenia. Głównym zadaniem amortyzatora, właściwie "amortyzatora wibracji", jest tłumienie wszelkich wibracji związanych z pracą kół i podwozia. Podczas natrafienia przez koło na jakąkolwiek nierówność pierwsze uderzenie jest absorbowane przez sprężynę. Sprężyna odkształca się (dobicie), by później wrócić do wyjściowego kształtu (odbicie). Powstałe w ten sposób wibracje są przekazywane za pośrednictwem tłoczyska do amortyzatora, który ma za zadanie je stłumić. Sprawny, nieuszkodzony amortyzator zapobiega przed kołysaniem samochodu, podskakiwaniem kół na nierównościach, nadmiernemu przechylaniu samochodu przy przyspieszaniu i hamowaniu, a także niekontrolowanemu zbaczaniu z kierunku jazdy w trakcie pokonywania zakrętów czy hamowania.

Głównymi elementami budowy amortyzatora są cylinder wypełniony olejem oraz tłoczysko. Praca amortyzatora polega na ruchu tłoczyska w wypełnionym olejem cylindrze. Przeciskanie oleju w cylindrze przez różnej wielkości wentyle powoduje spowolnienie ruchu samego tłoczyska i wytłumienie drgań samochodu. Firma KW w produkcji zawieszeń stosuje amortyzatory o budowie jednorurowej (Mono Tube) lub dwururowej (Twin Tube).

W amortyzatorach o budowie jednorurowej tłoczysko porusza się w cylindrze, który jest także obudową, a wentyle, zarówno odpowiedzialne za odbicie jak i dobicie znajdują się na końcu tłoczyska. Dodatkowym elementem jest tzw. tłoczysko oddzielające, które oddziela komorę wypełnioną olejem od komory wyrównawczej wypełnionej gazem pod bardzo wysokim ciśnieniem rzędu 25-30 barów. Na czym polega praca takiego amortyzatora?

W przypadku ruchu pojazdu w dół, w przypadku trafienia na przeszkodę (faza dobicia) tłoczysko naciska na komorę wypełnioną olejem, a wentyl dobicia stawia opór olejowi kierowanemu ku górze, co spowalnia tłoczysko. Siła powstała przez ruch tłoczyska powoduje przemieszczenie także tłoczyska oddzielającego w dół. Gaz pod tłokiem spręża się, co ostatecznie tłumi siłę dobicia.

W fazie odbicia, gdy pojazd oddala się od podłoża tłok opuszcza obudowę, a wentyle odbicia stawiają opór hydrauliczny nie pozwalając przelać się olejowi pod tłok, co hamuje ruch tłoka. Tłoczysko seperujące porusza się w górę rozprężając gaz w dolnej komorze.

W amortyzatorach o konstrukcji dwururowej Twin Tube wewnątrz cylindra - obudowy znajduje się dodatkowy cylinder. Komorą wyrównawczą w tym typie amortyzatora jest przestrzeń między wewnętrznym cylindrem a obudową. Zasada tłumienia drgań takich amortyzatorów jest podobna jak w konstrukcji Mono Tube, z zastrzeżeniem różnic w samej budowie amortyzatora.

KW daje swoim bardziej doświadczonym klientom możliwość wyboru zawieszeń, w których sam kierowca decyduje o właściwościach amortyzatora podczas obu faz pracy urządzenia. Seria Variant III oraz Clubsport pozwalają na niezależną regulację siły dobicia i odbicia, dzięki czemu można dostosować zawieszenie do indywidualnych preferencji kierowcy.

Nie zagłębiając się więc w dalsze szczegóły techniczne zobaczmy czym jest stal Inox wykorzystywana w produkcji zawieszeń firmy KW.

Seria Inox-Line

Materiał, który konkurencja standardowo stosuje w swoich produktach tj. stal ocynkowana w KW jest niezbędnym minimum. Od 2001 roku, kiedy stworzono w laboratoriach firmy szlachetną nierdzewną stal Inox, stała się standardem w produkcji zawieszeń KW. Ten kosmiczny niemal stop zmiótł w testach konkurencję.

W grudniu 2002 eksperci z firmy KW we współpracy z Wyższą Szkołą w Esslingen przeprowadzili test solankowy na produktach 6 producentów zawieszeń. Celem eksperymentu było sprawdzenie odporności na korozję związaną z codzienną eksploatacją zawieszeń wybranych producentów. Podczas testu trwającego 480 godzin poddawano kontroli stan tłoczyska oraz nagwintowanych kolumn amortyzatora. Najlepiej wypadły zawieszenia KW wykonane ze stali Inox, dwukrotnie zdobywając ocenę "bardzo dobry" oraz raz "dobry". Zawieszenia konkurencyjnych firm nie wytrzymały próby korodując w sposób uniemożliwiający dalszą eksploatację w normalnych warunkach. Zawieszenia KW wykonane z Inoxu nosiły minimalne ślady korozji, a co najistotniejsze korozja nie dotknęła gwintu służącemu regulacji wysokości. Test wykazał, że zawieszenia KW są produktami o bezkompromisowej jakości, odpornymi na wysokie obciążenia. O klasie stali Inox świadczy to, że stała się ona standardowym materiałem do produkcji zawieszeń w każdym wariancie oferowanym przez KW.

Varianty

Kierowcom, którzy chcą sami decydować o wyglądzie swojego samochodu i samodzielnie dostosować charakterystykę zawieszenia do swoich potrzeb firma KW oferuje 3 warianty zawieszeń gwintowanych.

Variant I jest zestawem typowo tuningowym. Amortyzatory mają zdecydowanie sportowy charakter, a właściciel auta może indywidualnie dostosować obniżenie samochodu dzięki regulacji wysokości. Zestaw ten występuje w wersji ze stali nierdzewnej Inox lub w wersji Basic ze stali ocynkowanej.

Variant II oprócz bezstopniowej regulacji wysokości na obu osiach oferuje nam indywidualną charakterystykę amortyzatorów dzięki możliwości regulacji siły odbicia amortyzatorów. Zestaw ten również występuje w dwóch wersjach, w zależności od wybranego materiału.

Variant III to wyczynowy zestaw z pełną regulacją. Kierowca ma możliwość regulacji zarówno siły dobicia jak i odbicia. O klasie tego Variantu świadczy z pewnością to, że KW zdecydowało się na produkcję tego zestawu wyłącznie w technologii Inox-Line.

Street Comfort i Clubsport

Kolejnymi propozycjami firmy KW są zawieszenia dedykowane dla kierowców o określonych preferencjach. Dla tych, którzy potrzebują się zrelaksować po ciężkim tygodniu pracy polecamy serię Street Comfort. Typowym wyczynowcom, którzy w weekend zrzucają garnitur, rozsupłują krawat i wdziewają kombinezon rajdowy polecamy Serię Clubsport.

Seria Street Comfort jest opcją dla kierowców, którzy cenią sobie przede wszystkim wygodę podczas jazdy, a sportowa charakterystyka zawieszenia jest dla nich zbyt sztywna. Możliwość regulacji wysokości samochodu od 10 do 50 mm oraz siły odbicia pozwala pozytywnie wpłynąć na dynamikę jazdy i odpowiedni kontakt z jezdnią.

Clubsport to zestaw dla osób używających swojego samochodu zarówno do codziennej jazdy, jak i do zabawy na torze. Zestaw produkowany w technologii Inox-Line został wyposażony w niezależną regulację siły odbicia i dobicia bez konieczności demontażu zawieszenia oraz wyczynowe sprężyny dedykowane do wyścigów. Regulacja pozwala dostosować zawieszenie do wybranych felg i opon, jak i panującej na torze w danym dniu pogody, co gwarantuje idealne trzymanie się toru jazdy w każdych warunkach.

Co wybrać?

Firma KW oferuje mam w sumie aż 6 różnych zestawów zawieszeń. Decydując się zatem na montaż zawieszenia sportowego musimy zastanowić się co tak na prawdę chcemy osiągnąć. Rozwiązaniem zdecydowanie budżetowym będzie wybór prostego zawieszenia bez możliwości regulacji. Kompletny zestaw poprawi wizualnie wygląd naszego samochodu i jego właściwości trakcyjne. Wysokiej jakości materiały oraz dostosowanie do niemal każdego samochodu dzięki przeprowadzanym testom drogowym zadowoli kierowcę, który sparzył się na wcześniej montowanych chińskich zawieszeniach. Decydując się jednak na tuning swojego samochodu, każdy z nas jest w stanie dołożyć jeszcze parę groszy żeby optymalnie dopasować wygląd i charakterystykę do swoich potrzeb. Jeżeli chcemy by nasze sportowe alufelgi i opony prezentowały się tak jak na to zasługują wybierzemy jeden z trzech Variantów zawieszeń gwintowanych.

Dla kierowców ceniących sobie sportowy wygląd auta w połączeniu z wygodą polecamy Variant I. Jest on idealnym rozwiązaniem dla początkujących kierowców. Zestaw ten obniży samochód, zmieni środek ciężkości oraz poprawi właściwości jezdne bez konieczności ingerencji w ustawienia amortyzatora. Dla kierowców bardziej doświadczonych, o wyrobionych już nawykach oraz dla tych, którzy chcą sami wpływać na charakterystykę pracy zawieszenia poprzez regulację siły odbicia proponujemy zawieszenia w Variancie II. Variant III to zdecydowanie wybór profesjonalistów, których doświadczenie pozwoli w pełni wykorzystać możliwość regulacji zawieszenia. Kierowcy ceniący sobie wygodę, nie chcący przy tym rezygnować ze sportowego wyglądu samochodu i pewności prowadzenia zdecydują się na zawieszenia z serii Street Comfort. Zawieszenia te pozwolą na spędzenie miłych chwil z rodziną, podczas weekendowego wypadu za miasto, a wszystkim tym, którzy spędzają codziennie wiele godzin za kółkiem - komfort i przyjemność z jazdy. Osoby poważnie myślące o startach na torze swoim seryjnym samochodem wybiorą z pewnością zawieszenie z serii Clubsport oferujące pełną możliwość regulacji zawieszenia w zależności od tego czy potrzebują samochodu na tor, czy do codziennej jazdy po mieście. Jak widzimy możliwości jest wiele. Na co się zdecydujemy zależy tylko od nas. Pracownicy sklepu www. RallyShop.pl chętnie pomogą Państwu w wyborze właściwego zawieszenia.