Poradniki RallyShop.pl - fotele sportowe

Fotele kubełkowe -jak dobrać, jakie i za ile

Fotel Sparco Corsa W pierwszym poradniku www.RallyShop.pl „Jak dobrać, jakie i za ile” opisane zostały wielopunktowe pasy bezpieczeństwa. Jedną z zalet zastosowania takich pasów było „czucie auta plecami”. W poradniku tym mogliśmy przeczytać m.in.: „poza bezpieczeństwem, przynoszą one swoim użytkownikom również zwiększenie czucia auta, szczególnie w poślizgach. Nie jest żadną tajemnicą, że zachowanie tyłu auta w zakrętach każdy kierowca sportowy powinien czuć swoimi plecami. Przypinają one "na sztywno" kierowcę i pilota do fotela, dzięki czemu przy ostrych dohamowaniach, kiedy samochody mają tendencję do dużej niestabilności, są oni tak samo mocno przypięci do fotela, jak w każdym innym momencie jazdy”. Pasy to jednak tylko połowa zagadnienia przybliżonego w cytowanym fragmencie. Drugim ważnym elementem, który wespół z pasami ma zapewnić kierowcy i pilotowi bezpieczeństwo oraz czucie auta, jest prawidłowo dobrany fotel kubełkowy.

Twardy, małokomfortowy fotel i krępujące ruchy pasy mogą jednak uratować zawodnikowi życie. Dobrym tego przykładem może być wypadek załogi Protasov/Skochyk na 19. Rajdzie Dolnośląskim, gdzie impet uderzenia wyrwał kubeł z mocowań, a mimo to załoga nie doznała większych obrażeń, „wisząc” między pasami a fotelem. Kubeł powinien być dopasowany nie tylko do użytkownika, ale również do zastosowanych w samochodzie pasów. Zasady doboru fotela, opis technologii i rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo oraz komfort użytkownika – to wszystko znajdzie się w kolejnym poradniku „Jak dobrać, jakie i za ile”.

Skorupa

Fotel Sabelt Taurus Jeśli chodzi o główną część fotela kubełkowego, czyli skorupę, na której opiera się cała konstrukcja, rozróżniamy jej dwa typy. Pierwszym z nich, stosowanym w tańszych modelach jest skorupa o konstrukcji rurkowej. Chcąc być wiernym terminologii używanej w motosporcie, takiej konstrukcji nazwać skorupą nie możemy. Rurkowa konstrukcja fotela to zabieg, mający na celu stworzenie produktu, który będzie posiadał podstawowe właściwości trzymania bocznego przy niewielkiej kapitałochłonności procesu produkcji takiego kubełka. Niestety, taka konstrukcja nie jest monolityczna i nie gwarantuje tak wysokiego stopnia bezpieczeństwa, jak pełnoprawne, monolityczne skorupy. Dobrze zamocowany fotel o konstrukcji rurowej zagwarantuje prawidłowe trzymanie boczne i sportowy wygląd. Należy zauważyć, żefotel rurkowy to najlepsza propozycja na czas stawiania pierwszych kroków w motosporcie. Bardzo dobrą tego typu konstrukcją jest fotel Sparco Sprint, który cieszy się bardzo dużą popularnością wśród uczestników KJS-ów w całym kraju.

Jeśli chodzi o prawdziwe skorupy, tzw. odlewy, sprawa ma się zupełnie inaczej. Konstrukcje te to monolity pochodzące ze specjalnie przygotowanych form. Taka budowa gwarantuje oprócz trzymania bocznego również wysoki poziom bezpieczeństwa. Takie skorupy wykonywane są z wielu różnych materiałów, które opisane są kilka akapitów niżej.

Kształt skorupy to kolejna cecha, której warto poświęcić kilka słów. Wyróżnić tutaj należy skorupy proste, które zapewniają trzymanie boczne poprzez rozbudowane sekcje tylko w okolicach odcinka lędźwiowego kierowcy.Skorupy bardziej rozbudowane posiadają tzw. „uszy”. Mają one za zadanie chronić ramiona i głowę kierowcy w wypadku uderzeń bocznych. Oczywiście rozbudowane skorupy oferowane są w modelach z wyższej półki, które gwarantują wyższe bezpieczeństwo.

Ostatnią cechą, której na pewno warto się przyjrzeć jest rozmiar fotela. Jest to szczególnie ważne dla zawodników o większych gabarytach. Praktycznie wszyscy producenci, w wielu swoich modelach oferują wykonanie fotela w indywidualnych wymiarach skorupy. Oczywiście produkcja takiego fotela wiąże się z dodatkową opłatą. Drugim wyjściem dla zawodników o niestandardowej budowie ciała jest wybór modelu, który oferowany jest w kilku wersjach rozmiarowych. Modele w różnych rozmiarach oferują w praktyce wszyscy liczący się producenci kubłów. Sabelt oferuje fotele Challenge,GT,Taurus czy Titan, Sparco w ofercie posiada bardzo popularny model Evo, który również oferowany jest w trzech wersjach rozmiarowych.

Technologie

Fotel Sparco S-Light Circuit Technologie użyte podczas produkcji foteli są bardzo różne. Od prostych, wręcz plastikowych kubełków, które oprócz trzymania bocznego nie pełnią żadnej funkcji, do rozbudowanych, „uszastych” konstrukcji wytrzymujących nacisk trzech ton i przeciążenia rzędu 70G.

Najważniejszym materiałem, użytym do budowy fotela, jest materiał, z którego wykonana została skorupa fotela. Do produkcji najdroższych kubłów używa się tak zaawansowanych tworzyw takich, jak włókna szklane czy karbon.

Karbon, z którego wykonane są topowe kaski Sparco takie jak Pro ADV Supercarbon, to materiał nietopliwy oraz bardzo wytrzymały na wszelkiego rodzaju uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Nie trzeba nikomu przypominać, iż jest to materiał wręcz kosmiczny, którego właściwości, wynikające między innymi z jego budowy i struktury, doceniły wszystkie zespoły Formuły 1 i innych światowych serii wyścigowych. Fotele wykonane z tego materiału to absolutnie topowe propozycje dla profesjonalistów, zapewniające im 100% bezpieczeństwa w najbardziej ekstremalnych sytuacjach.

Z włókna szklanego zostały wykonane między innymi bardzo popularne fotele Sparco z serii Evo. Wytrzymałość cieplna i mechaniczna tego materiału jest jego główną zaletą. Dodatkowo należy pamiętać, że włókna szklane są wyjątkowo lekkim tworzywem, co w sporcie motorowym jest sprawą kluczową.

Polska firma Bimarco, producent tanich foteli kubełkowych (najtańszy fotel z homologacją FIA firmy Bimarco, model Dakar, kosztuje niespełna 800zł), używa laminatów poliestrowo-szklanych do produkcji swoich foteli. Jest to materiał stosunkowo tani w produkcji. Skorupy wykonane z tego materiału charakteryzują się wzmocnieniami (poprzez zwiększenie grubości skorupy) w miejscach gdzie występuje konieczność zwiększenia odporności fotela na działające nań siły. Produkty tej firmy, w szczególności modele skierowane są do początkujących zawodników, którzy swoją przygodę z motosportem rozpoczynają.

Komfort

Fotel Sparco Pro 2000 W prasie branżowej często czytamy, iż powodem wycofania się zawodnika z rywalizacji na dłuższy bądź krótszy okres, są problemy z kręgosłupem. Twarde zawieszenie, twardy fotel oraz praktycznie pionowa pozycja za kierownicą to główne powody problemów zdrowotnych każdego weterana rajdowych tras. Oczywiście jest to ryzyko zawodowe, którego trudno uniknąć, będąc profesjonalnym driverem. Takie dolegliwości nie grożą zawodnikom startującym w KJS-ach czy okazyjnie w dwóch czy trzech rajdach w sezonie. Trzeba się mocno napracować, aby na ten „rajdowy garb” zasłużyć co przekłada się na tysiące kilometrów oesowych oraz lata regularnych występów. Stąd właśnie inżynierowie takich firm jakSparco czy Sabelt wciąż rozwijają technologie pozwalające zmniejszyć uciążliwości, jakie niesie ze sobą purytańska budowa rajdowego fotela.

Jednym z ciekawszych rozwiązań, zastosowanym w modelu Pro 2000 firmy Sparco, jest implementacja w oparciu fotela, dwóch poduszek na wysokości odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Poprawia to zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo użytkownika. Takie rozwiązanie minimalizuje nacisk na niższe partie kręgosłupa niejako „opierając” tułów na wspomnianych poduszkach.

Dość popularnym rozwiązaniem są profilowane poduszki na siedzisku. Najbardziej rozbudowany system tego typu posiada linia foteli Circuit. Częstym zabiegiem, stosowanym w poduszkach pod uda, jest ich rozdzielenie na dwie niezależne części. Dzięki temu niwelowane są naprężenia materiału, a co za tym idzie nogi kierowcy pracują bardziej swobodnie.

Wszystkie rozwiązania mające zwiększać komfort jazdy w rajdowym bądź wyścigowym samochodzie nie zagwarantują nam jednak komfortu porównywalnego z tylną kanapą Maybacha. Co gorsza, popularne w dzisiejszych czasach agresywne i sportowe kompakty, po przejażdżce rajdówką wydawać nam się będą limuzynami z najwyższej półki. Niestety, fotel rajdowy podczas jazdy tworzy przedłużenie ciała kierowcy i musi spełniać swoje funkcje, a te wykluczają komfort choćby na średnim poziomie.

Przypominamy raz jeszcze, że wybierając fotel, należy pamiętać, iż jego szerokość to bardzo istotna kwestia w kontekście jego dalszego użytkowania. To od prawidłowego doboru wielkości fotela zależy w dużej mierze komfort zawodników. Indywidualne preferencje każdego użytkownika sprawiają, że nie podejmujemy się doradzania między węższym a szerszym fotelem. Jedni wolą by miednica była dociskana przez fotel, drudzy wolą więcej przestrzeni. Należy jednak pamiętać, że nie wolno przesadzać ani w jedną, ani w drugą stronę. Należy pamiętać, aby zapoznać się z rysunkami znajdującymi się przy większości oferowanych foteli. Podpowiedzą one czy dany model będzie dla odpowiedni dla Państwa. W ofercie sklepu www.RallyShop.pl znajdziecie Państwo wiele modeli, które oferowane są w kilku wersjach szerokości. Jesteśmy pewni, że każdy będzie w stanie dobrać coś „na swoją miarę”. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt z naszymi pracownikami.

Mocowania

Mocowanie fotela Renault Clio Mocowanie foteli to jedno z najbardziej wnikliwie sprawdzanych na BK elementów bezpieczeństwa. Mocne i pewne punkty przytwierdzenia foteli i pasów do konstrukcji samochodu to gwarancja prawidłowego ich działania oraz bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych. Na tych elementach nie warto oszczędzać. Domowe samoróbki mogą skutkować niedopuszczeniem samochodu do zawodów na badaniu kontrolnym i stratą wpisowego, jednak to i tak wydaje się niewiele w porównaniu do zwiększonego ryzyka utraty zdrowia.

Przy wyborze fotela oraz mocowania należy pamiętać o tym do jakiego przymocowania został przystosowany kubełek. Rozróżniamy dwa rodzaje mocowań – dolne i boczne. Należy bezwzględnie pamiętać, aby przy zakupie danego fotela dobrać mocowanie odpowiadające jego budowie. Zakup dolnych mocowań i fotela przystosowanego do mocowań bocznych skutkować będzie koniecznością wymiany któregoś z elementów.

Wybór fotela to również zgoda na zaproponowane w nim mocowanie. Należy pamiętać, że mocowania boczne oferują większe pole do regulacji pozycji za kierownicą (góra/dół). Możliwość przekręcania fotela może okazać się bardzo praktyczna w momencie, gdy za kierownicą jednego auta zasiadać ma więcej niż jeden kierowca. Oczywiście istnieje możliwość zakupu specjalnych szyn do mocowań dolnych, które pozwolą regulować położenie fotela w poziomie, jednak nie jest to rozwiązanie pozytywnie wpływające na bezpieczeństwo ze względu na fakt, iż takie szyny posiadają mechaniczne elementy ruchome.

W przypadku zakupu samochodu i przekładki fotela do nowego pojazdu, zakup nowych mocowań jest praktycznie niezbędny. Dlaczego? Trzeba podkreślić, iż płyta podłogowa dwóch różnych samochodów może się diametralnie różnić. Diametralnie różnią się także mocowania w zależności od samochodu. Najłatwiejszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest zakup dedykowanego mocowania do danego typu samochodu. Zakup takowego gwarantuje łatwy montaż i bezpieczeństwo. Kupnouniwersalnego, choć przeważnie trochę tańszego mocowania, wiąże się często z koniecznością prostowania blach oraz dostosowywania zarówno podłogi, jak i mocowania do siebie. Różnica w cenie, którą zyska się dzięki zakupowi uniwersalnego mocowania, zostanie wyrównana w momencie uiszczania opłaty za jego montaż w zaufanym warsztacie.

W związku z powyższym, mając na względzie wygodę i bezpieczeństwo, sugerujemy zawsze dobór dedykowanego mocowania. W ofercie sklepu www.RallyShop.pl znajdziecie ich Państwo bardzo dużo, jednak jeśli mocowanie do Państwa samochodu nie znajduje się w ofercie – prosimy o kontakt, znajdziemy odpowiednie.

Pokaz siły

Fotel Sparco Pro ADV Supercarbon Sparco Pro ADV Supercarbon to fotel, w którym okazję usiąść będzie miało niewielu ze względu na cenę – ponad dwadzieścia tysięcy złotych. Niemniej jednak, warto zatrzymać się nad tą pozycją choćby dlatego, aby poznać najnowsze rozwiązania zastosowane w procesie produkcji tego typu foteli.

Fotel ten jest jedynym, który posiada cztery punkty mocowania oraz przeszedł bardzo wymagające testy quasi-statyczne (o których później) i otrzymał homologację FIA 8862-2009. Tkanina wyściełająca ten produkt posiada właściwości, które sprawiają, iż w przypadku pożaru materiał nie zapala się. Dodatkowo ta sama tkanina pochłania bardzo dużą część siły uderzenia.

Wyjątkowa jest nie tylko tkanina wyściełająca fotel Pro ADV, skorupa tegoż fotela również zasługuje na poświęcenie jej kilku zdań. Wykonana z ultralekkiego materiału, jakim jest karbon, cechuje się niesamowitą odpornością mechaniczną. Testy, o których wspominaliśmy kilka zdań wcześniej, rozłożone zostały na trzy próby. Opracowane one zostały wspólnie z FIA i polegały na przykładaniu dużych obciążeń za pomocą trzech hydraulicznych tłoków na wysokości głowy, ramion oraz miednicy siedzącego kierowcy. Pierwszy z testów polega na przyłożeniu tłoków od wewnątrz fotela i jego wygięciu. Drugi test, bliźniaczy do wcześniejszego, zakładał przyłożenie tłoków do oparcia pleców i wygięcie go do tyłu. W obydwu próbach w tłokach na wysokości głowy fotel wytrzymał napór 7000N newtonów, na wysokości miednicy licznik obciążenia zatrzymał się na 14000N zaś na wysokości ramion kolejno w pierwszym teście była to wartość 11000N zaś w drugim 14000N. Trzeci test, zwany testem miażdżenia, polegał na przyłożeniu tłoków na wysokości ramion i próbie zmiażdżenia fotela. W tej próbie fotel wytrzymał nacisk 30000N z każdego tłoka.

Tak doskonałe wyniki prób uzyskane zostały dzięki specjalnej budowie fotela. W trakcie wypadku Pro ADV Supercarbon jest w stanie zmieniać swój kształt. To właśnie jego elastyczność sprawia, że fotel tak doskonale chroni kierowców przed urazami. Wyniki testów pokazały, iż kubeł potrafi wytrzymać uderzenie o wartości 70G i nacisk 3 ton. Wartości te przewyższają standardy homologacji FIA 8855-1999 aż trzykrotnie!

Jak dobrać, jakie i za ile?

Fotel Bimarco Futura Odpowiedź na pytanie, jaki fotel wybrać, nie jest prosta. Wybór polega na znalezieniu złotego środka między jakością wykonania fotela, wymaganym przez użytkownika bezpieczeństwem a zasobnością jego portfela.

Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o wysoką jakość oraz poziom bezpieczeństwa jest firma Sparco. Jej produkty od lat cieszą się sławą niezawodnych i solidnie wykonanych. Opisywany wyżej Pro ADV Supercarbon jest tego najlepszym przykładem. Jednak nie ma co się oszukiwać, wydatek prawie jedenastu tysięcy złotych na fotel to koszt, który ponieść mogą tylko zawodnicy z wyjątkowo zasobnym kontem.

Zawodników ceniących sobie najwyższy poziom bezpieczeństwa i jakości wykonania w rozsądnej cenie zainteresować powinna tańsza wersja fotela Pro ADV, zbudowana w oparciu o włókna szklane. Fotel posiada rozbudowaną, monolityczną skorupę z dużymi, bezpiecznymi uszami. Różnica między Pro ADV a tym samym modelem w wersji Supercarbon tkwi tylko w materiale użytym do produkcji skorupy.

Najtańszymi modelami, posiadającymi homologację FIA są produkty polskiej firmy Bimarco. Modele Dakar, Expertoraz topowa Futurato fotele cieszące się dużym zainteresowaniem wśród początkujących zawodników.Bimarco to bardzo popularna marka na polskim rynku i z całą odpowiedzialnością możemy ją polecić wszystkim, którzy budują swój pierwszy samochód bądź posiadają ograniczony budżet, a mimo wszystko chcą czuć się bezpiecznie i pewnie w kabinie.

Oczywiście pomiędzy Pro ADV a produktami Bimarco istnieje cała paleta produktów posiadających cechy, które mogą przeważyć o zakupie danego produktu. Fotele tuningowe, które imitują fotele kubełkowe, oferują możliwość wyboru wersji kolorystycznych, materiałów użytych do obszycia fotela itp. – to wszystko sprawia, że zakup fotela musi być dobrze przemyślany. Zdać sobie należy sprawę, że gama oferowanych foteli jest bardzo szeroka. Wybór tego optymalnego może być dość skomplikowany stąd, jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości czy pytania, zapraszamy do kontaktu z obsługą sklepu www.RallyShop.pl.

Do zobaczenia na oesach w dobrze dobranych, bezpiecznych i komfortowych fotelach!