Customowa odzież rajdowa i wyścigowa - Seryjne znaczy nudne

Rajdy samochodowe stanowią jedną z najbardziej widowiskowych dziedzin sportu, nie bez powodu więc przyciągają uwagę rzeszy kibiców, a wraz z nimi sponsorów, którzy chętnie reklamują się podczas zawodów i relacji telewizyjnych. Od zawsze najlepszą "powierzchnię reklamową" w rajdach stanowiły nadwozia samochodów, ale obecnie nośnikiem reklamowym może być wszystko, z kierowcą rajdowym włącznie. Minęły już czasy, kiedy na trasie rajdu widywało się jednakowo ubranych sportowców, obecnie każdy chce wyglądać unikatowo, żeby być jak najlepiej widocznym dla oka kamery.

Kombinezony

Stroje zawodników są najbardziej oczywistym wyborem jako miejsce dla potencjalnej reklamy produktu. Stanowią największa powierzchnię, są doskonale widoczne zarówno w trakcie wywiadów udzielanych przez zawodników, podczas honorowania zwycięzców czy na szybkich ujęciach z wnętrza samochodu. Najbardziej atrakcyjnym miejscem jest klatka piersiowa, gdzie zwykle znajdują się loga głównych sponsorów. Niestety wykonanie naszywki czy haftu nie jest prostą czynnością w przypadku strojów, które posiadają homologację FIA, ponieważ przy niewprawnej ingerencji w strukturę materiału łatwo o jej utratę. Kombinezon rajdowy w zależności od modelu wykonany jest z od 1 do 3 warstw niepalnej tkaniny. Jeżeli decydujemy się na haft lub naszywkę z logo sponsora "naruszyć" można tylko jedną – zewnętrzną warstwę, nie jest obojętny też rodzaj nici i naszywek – wszystkie muszą być materiałami niepalnymi. Na dobrą sprawę we własnym zakresie i przy uwzględnieniu powyższych warunków możemy wykonać jedynie naszywkę na kombinezonie, ale tylko jeżeli strój jest co najmniej 2-warstwową konstrukcją. Wszelkie hafty muszą być wykonane jeszcze na etapie produkcji stroju, kiedy łatwo oddzielić poszczególne warstwy. Dobrym rozwiązaniem (stosowanym m.in. przez OMP i Sparco) jest nadrukowanie pożądanych wzorów – dzięki takiemu rozwiązaniu strój jest mniej sztywny i pod względem wygody praktycznie nie różni się od "seryjnego" pierwowzoru. Dla kombinezonów jednowarstwowych (seria Sparco HoCo Tex) nadruk jest jedynym możliwym rozwiązaniem, ponieważ zewnętrzna warstwa jest jedyną warstwą stroju:) Oprócz pojedynczych logotypów umieszczanych na kombinezonach możemy zamówić je również w zindywidualizowanych kolorach, obok zwykle standardowych 3-4 wersji kolorystycznych. W tym celu producent udostępnia nam schemat wybranego modelu wraz z wykazem sekcji, które można wykonać w określonych kolorach wraz z paletą barw, które można zamówić. Pozwala nam to na wykonanie stroju w setkach, jeżeli nie w tysiącach różnych wersji kolorystycznych. Ciekawią opcję oferuje nam Sparco, które wypuściło specjalną personalizowaną linię Infinity, w której nie trzeba poprzestawać na nadruku logo sponsora na piersi, czy indywidualnych kolorach materiału, ale można zaprojektować dowolny nadruk na całej powierzchni stroju, już bez obaw, że spotkamy kiedykolwiek drugi taki sam wzór.

Personalizacja kombinezonu to nie tylko indywidualne barwy i logotypy, ale także dostosowanie wymiarów do indywidualnej sylwetki zawodnika. Rozmiary kombinezonów, które znajdziemy na półkach sklepowych dostosowane są do sylwetek osób o bardzo standardowych wymiarach – wzroście, wadze czy talii, ale każdy z nas jest inny, więc zamawiając kombinezon na indywidualne zamówienie u producenta możemy idealnie dopasować go dla naszej wygody do naszej sylwetki. Z oczywistych powodów (groźba utraty homologacji) przeróbka kombinezonu o standardowych wymiarach we własnym zakresie niestety nie wchodzi w grę.

Kaski

Kaski obok kombinezonów są najchętniej personalizowanymi elementami ubioru zawodnika. Kask jest bardzo wdzięcznym obiektem do malowania z powodu regularnych kształtów i gładkiej powierzchni. Również tutaj musimy mieć na uwadze restrykcyjne przepisy FIA w zakresie wymogów homologacyjnych. Zgodnie z nimi malowanie kasku można dokonać tylko zgodnie z zaleceniami producenta i specjalnymi trudnopalnymi lakierami. Zamówienie kasku u producenta w customowym malowaniu nie jest możliwe, ale łatwo znaleźć osoby specjalizujące się w tego typu usługach.

Inne elementy stroju

Kaski i kombinezony są zdecydowanie najlepiej wyeksponowanymi elementami wyposażenia, ale personalizować można praktycznie każdy element. Przykładowo – wydawać by się mogło, że bielizna rajdowa w postaci kalesonów czy golfu ukryta pod innymi elementami stroju nie musi nosić szczególnych indywidualnych cech, ale między odcinkami czy podczas wywiadów może spod kombinezonu wystawać na przykład kołnierzyk golfu z indywidualnym nadrukiem. Nie ma również nic dziwnego w nadrukach czy haftach na butach i rękawicach, które bez trudu można umieścić na produktach jeszcze w fabryce.

Napisane dla:
Magazyn WRC