Dobieramy mocowanie fotela

Pozostając przy fotelach chcielibyśmy zaprezentować krótki poradnik doboru odpowiednich mocowań kubełków. Temat wydaje się dość prosty, ale w związku z wieloma zapytaniami od klientów zdecydowaliśmy pokrótce opisać dostępne mocowania i różnice między nimi. Przede wszystkim montując sportowe kubełki należy wymontować seryjne szyny z samochodu. Wprawny mechanik czy blacharz z pewnością dorobi odpowiednie adaptery, żeby bezpośrednio na nich zamontować fotel kubełkowy z możliwością przesuwu, ale należy rozważyć, czy stracony czas, koszt pracy, materiały, a przede wszystkim brak gwarancji bezpieczeństwa takiej konstrukcji warte są kilkuset złotych, które będą potrzebne na zakup odpowiedniego mocowania. Kiedy już przygotujemy podłogę samochodu pod montaż fotela – musimy zdecydować się na jeden z możliwych sposobów montażu. Generalnie większość foteli z homologacją FIA dostosowanych jest do mocowań bocznych, fotele tuningowe do użytku codziennego – dolnych. Oznacza to, że otwory montażowe umieszczone są odpowiednio po bokach skorupy fotela lub od jej spodu. Montując fotele o montażu bocznym podstawowym elementem jaki potrzebujemy to uniwersalne mocowanie boczne (stalowe lub aluminiowe L-ki), które wyprowadzają nam płaszczyznę montażu na spód fotela. Mocowania boczne występują w 2 „kategoriach wagowych” - stalowej i aluminiowej, w ramach tych grup znajdziemy tańsze wersje podstawowe lub bardziej rozbudowane, których liczne otwory montażowe pozwalają na montaż fotela pod różnymi kątami. Może się zdarzyć, że mocowanie boczne będzie jedynym jakie potrzebujemy, bowiem wiele firm montujących klatki bezpieczeństwa na etapie spawania wnętrza dostosowuje (prostuje) podłogę pod montaż fotela. Jeżeli jednak podłoga ma zachowane oryginalne perforacje lub montujemy fotel do użytku codziennego, niezbędne będzie dostosowanie podłogi. Do tego celu służą dedykowane mocowania dolne, które najlepiej „wpasowują” się w oryginalne miejsca montażowe i kształt podłogi samochodu. Niestety nie do każdego modelu samochodu dostępne są mocowania dedykowane, a związane jest to z większą lub mniejszą popularnością przeróbek danego modelu. Jeżeli nie znajdziemy mocowanie dolnego do naszego auta – należy wybrać uniwersalne mocowanie dolne, które będzie wymagało pewnych przeróbek lub dorobić takie mocowanie we własnym zakresie. O ile producent oferuje nam mocowania do danego modelu – zdecydowanie warto kupić gotowy produkt niż samodzielne dorabiać stelaż, pozwala nam to uniknąć dodatkowej pracy i gwarantuje bezpieczeństwo na wyższym poziomie. Jeżeli mamy już zamontowany w samochodzie dolny dedykowany adapter oraz mocowanie boczne przy fotelu – taki zestaw powinien pozwolić nam już prawidłowo zamontować fotel w samochodzie. Może natomiast zdarzyć się tak, że wysokość takiego stelaża, wzrost zawodnika lub nietypowa szerokość fotela sprawi, że albo nie do końca będą nam pasować otwory montażowe między dwoma mocowaniami albo fotel nie będzie na optymalnej dla nas wysokości. W tym celu należy zaopatrzyć się dodatkowo w odpowiedni adapter lub płaskownik, który znajdziemy w ofercie producentów mocowań. Ostatni element mocowania, stosowany już raczej w tuningowych modelach foteli stosowanych w ruchu ulicznym, to szyny przesuwne montowane między stelażem dolnym a mocowaniem bocznym lub mocowaniem dolnym a samym fotelem. Jak sama nazwa wskazuje pozwalają na regulację fotela w płaszczyźnie przód-tył.

Dobór odpowiednich mocowań jest trudniejszy niż może nam się wydawać. Wybranie stelaża dolnego, bocznego czy szyn nie zawsze załatwia sprawę, ponieważ przy samym montażu fotela w samochodzie okazuje się czy, na przykład, konstrukcja klatki pozwala na użycie danego mocowania czy nawet fotela. Na jakie mocowania byśmy się nie zdecydowali – zalecamy wybór renomowanych producentów, którzy oferują produkty zgodnie z wymogami załącznika J. Tylko takie zapewnią odpowiedni stopień bezpieczeństwa. W naszej ofercie znajduje się kilku sprawdzonych producentów, których zdecydowanie możemy polecić, są to: Sparco, OMP oraz Wiechers.

Zobacz oferowane przez nas mocowania do foteli: Mocowania foteli

Napisane dla:
Magazyn WRC