Oświetlenie ledowe Lazer Lamps

Oświetlenie ledowe brytyjskiego producenta Lazer Lamps pod każdym względem wyprzedza seryjne oświetlenie samochodów o całe "lata świetlne". Ekstremalna wydajność przy niskim zużyciu prądu ledowych lamp sprawia, że po produkty Lazer chętnie sięga wiele rajdowych temów w tym także tych startujących w WRC. Lazer jest jedną z tych firm, która zawęziła produkcję do asortymentu jednego rodzaju, ale co trzeba im przyznać – w swojej dziedzinie ocierają się o perfekcję.

Wśród największych zalet produktów firmy Lazer Lamps jest to, że wykonywane są z wielą dbałością o najmniejszy szczegół. Przede wszystkim halogeny produkowane są w Wielkiej Brytanii, nie jest to masowy produkt sprowadzany z dalekiego wschodu. Obudowy lamp wykonane są z lekkiego i wytrzymałego aluminium, wyposażone zostały w „oddychającą” membranę gore-tex zapobiegającą zaparowywaniu lamp oraz wzmocnione odpornym na stłuczenia poliwęglanem. Lampy są oczywiście wodoszczelne i spełniają wymogi restrykcyjnej normy wodoszczelności IP67. Jeżeli chodzi o wydajne lampy led użyte w halogenach Lazer – pochodzą one od czołowych producentów, więc zapewniają ponad 50 000 godzin niezawodnej pracy.

Halogeny Lazer są uniwersalnego zastosowania, producent dedykuje je zarówno do cywilnego ruchu ulicznego (dzięki uzyskanym homologacjom grodowym ECE), ale także (a może przede wszystkim) do zastosowania sportowego – rajdy, offroad, a także do przemysłu ciężkiego (koparki, łądowarki, maszyny przemysłowe). Halogeny Lazer produkowane są w 3 seriach RS, ST oraz T, które pokrótce opiszemy poniżej.

Seria ST to bodaj najbardziej uniwersalne z halogenów Lazer. Produkowane są w dwóch – 4 i 8 lampowych modelach. ST posiada homologację drogową ECE, więc może być używana w ruchu "cywilnym", ale znajduje zastosowanie gównie w rajdach jako mocne oświetlenie nocne. Halogen ST osiąga wynik 1 lux przy odległości 197 metrów (przy wersji 4 lampowej) oraz 1 lux przy odległości 280 metrów przy 8 lampach. Dla zainteresowanych – lux jest jednostką natężenia światła, wskazuje ilość światła padającą na 1 metr kwadratowy powierzchni. Żeby zobrazować tą jednostkę miary warto wspomnieć, że natężenie 1 luxa pozwala człowiekowi bez trudu przeczyać gazetę:)

Druga seria produktów oznaczonych skrótem RS podobnie jak wyżej opisana seria ST występuje w 2 rodzajach – 4 i 8 lampowej. Tym co odróżnia obie serie jest dodatkowy rodzaj oświetlania zastosowany w lampach RS – Daytime Running Lights (DRL), które w momencie używania standardowych świateł samochodowych, samoczynnie wygaszają się i aktywują się jedynie jako światła pozycyjne.

Trzecia seria o oznaczeniu T to najmocniejsze z halogenów Lazer – dedykowane głównie do zastosowania offroadowego. Lampy serii T w przeciwieństwie do dwóch powyższych serii nie posiadają homologacji drogowej ECE, ale nie to odróżnia je od pozostałych lamp. Najważniejszą ich cechą jest olbrzymia wydajność – wersja 16-lampowa osiąga wynik 1 luxa przy odległości 396 metrów, a 24 przy – uwaga – 458 metrach! Nie pozostaje nic innego, tylko wziąć dobrą lunetę, najnowszy numer WRC i czytać go na pustyni rajdu Dakar w świetle lamp Lazer z odległości niemal pół kilometra:)

Na potwierdzenie wysokiej jakości halogenów Lazer należy wspomnieć, że lampy ST-8 są używane przez M-Sport jako wyposażenie Fiesty R5. To, że spełniają wymagania czołowego zespołu WRC najlepiej świadczy o klasie produktów Lazer.

Na koniec kilka słów na temat montażu halogenów marki Lazer. Brytyjski producent rezygnuje z rozbudowanych elektrowni wykonanych w włókna szklanego czy węglowego, stawia przede wszystkim na aerodynamikę oraz łatwość i szybkość montaży lamp na masce czy dachu samochodu. W ofercie Laser znajdziemy 2 systemy mocowań nazwanych Boomer (opatentowana konstrukcja) – wersja Single oraz Double. Single Boomer pozwala na użycie dwóch lamp serii ST lub RS w jednej linii (jak w Fiestach M-Sportu). Double Boomer to lampy montowane na 2 wysokościach pod różnymi kątami, co znacząco powiększa oświetlaną powierzchnię. Górne lampy można dodatkowo regulować w kilkunastu konfiguracjach, co pozwala uniknąć montażu dodatkowych lamp do doświetlania zakrętów. Oczywiście każdy z elementów montażowych wykonany został z lekkiego, ale wytrzymałego aluminium.

Napisane dla:
Magazyn WRC