Rajdowy kramik

Podobnie jak w każdej innej branży, tak i w motorsporcie portale aukcyjne pełne są podróbek znanych i renomowanych producentów. O ile w niektórych przypadkach podobne produkty można potraktować z przymrużeniem oka, a potencjalny nabywca może pochwalić się no-namem z logo Sparco czy OMP, o tyle są elementy wyposażenia, przy których zakup nieoryginalnych podróbek może być zwyczajnie niebezpieczny. Chcielibyśmy przedstawić najciekawsze przykłady tego jak sprzedawcy chcąc oszukać nas oferują produkty podrabiane jako oryginalne lub jak świadomie wybieramy takie produkty chcąc mieć "oryginalne" sportowe wyposażenie za ułamek sugerowanej ceny producenta.

Sparco – zrób to sam!

Jak najlepiej przerobić produkt pochodzący z Dalekiego Wschodu w "pełnowartościowy oryginał"? Wiadomo – jak najtaniej. Najtańszym sposobem są oczywiście naklejki z logo producenta. Dobrym przykładem są tutaj emblematy Sparco na klakson. Po co kupować oryginalną sportową kierownicę, skoro za 100 zł z wysyłką można zamówić kierownicę o plastyczności ramion godnej ciastoliny Play-Doh, do tego dokupujemy już oryginalny emblemat Sparco za bagatela 1/4 wartości kierownicy i już mamy towar udający produkt, który wg producenta kosztować powinien około 800-900 zł. OMP zauważyło tą ciekawą tendencję, że klaksonów sprzedają 10x więcej niż samych kierownic i dlatego zaprzestało dystrybucji tego pojedynczego elementu, żeby możliwie ograniczyć podrabianie swoich produktów. A może pójdziemy dalej – po co silić się na zakup drogiego sportowego wyposażenia, skoro wystarczy na drzwiach ponaklejać logotypy Sparco, OMP, Brambo, Bilstein i wielu innych firm, żeby pochwalić się swoimi rzekomo oryginalnymi hamulcami, zawieszeniem itd.

"Oryginalne" kierownice

Kierownice z powodu prostej budowy i stosunkowo mało skomplikowanego procesu produkcyjnego są niestety jednym z bardziej wdzięcznych produktów dla podrabiaczy. Producenci starają się zabezpieczać swoje produkty homolgamami czy grawerami (np. OMP czy QMS), ale i te mogą być łatwo podrobione. Zakup nieoryginalnej kierownicy niestety nie daje gwarancji bezpieczeństwa – kierownice nie są poddawane odpowiednim testom wytrzymałościowym, a słabej jakości materiały pozostawiają wiele do życzenia. Żeby samemu przekonać się czym mogą różnić się kierownice podrabiane od oryginalnych, zakupiliśmy na jednym z portali aukcyjnych "oryginalną" kierownicę "MOMO Drifting". Oprócz różnic w jakości skóry, obszycia czy marnej jakości wykończenia, największą różnicą był materiał z jakiego wykonane były metalowe ramiona kierownicy. Ramiona bez większego trudu pozwalały się wygiąć – materiał był bardzo podatny na nacisk. Powstaje pytanie – jak zachowałaby się kierownica podczas zderzenia, kiedy nacisk dłoni byłby zdecydowanie większy? My mamy na co dzień do czynienia z produktami oryginalnymi, więc łatwo jest nam rozpoznać produkt nieoryginalny, jak jednak "laik" może rozpoznać podróbkę? "Sprzedawcy" często używają haseł w tytułach aukcji, które albo jawnie określają produkt jako oryginalny (zrzut 1) albo używają charakterystycznych słów lub zbitek typu: "Kierownica OMP style", "Sportowa kierownica ZAMSZ jak MOMO", "OMP replika Corsica ZAMSZ" (zrzut 2), "Kierownica sportowa nie MOMO" (zrzut 3), "KIEROWNICA SPORTOWA klakson OMP" – tutaj kluczowe jest słowo "klakson", ponieważ z treści aukcji dowiadujemy się, że to klakson nosi logotyp OMP, a więc jest rzekomo oryginalny, a o producencie samej kierownicy na próżno szukać dokładniejszych informacji. Przy wyborze kierownicy kluczowym kryterium wyboru musi być cena – zdecydowanie żaden model do 300 to nie produkt oryginalny. Kierownice tuningowe Sparco czy OMP to koszt co najmniej 350 zł, a kierownic przeznaczonych typowo do sportu to koszt rzędu 600-1000 zł. Wysokie ceny kierownic renomowanych producentów nie wiążą się tylko z renomą danego producenta, ale wynikają z kosztów dobrej jakości zamszu czy metalu użytego w procesie produkcyjnym oraz testów jakościowych. Należy też zaznaczyć, że kraj pochodzenia kierownic nie musi świadczyć o jej nieoryginalności – nie jest tajemnicą, że Sparco czy OMP swoje tańsze modele tuningowe produkuje na wschodzie – Chiny, Tajlandia itd. Jedynie najdroższe sportowe kierownice produkowane są we Włoszech. Charakterystyczne są również opakowania samych kierownic, często produkty podrabiane mają kartony, które nigdy nie były oferowane przez danego producenta. Tutaj kolejna ciekawostka – napis na kartonie z kierownicą Sparco głosi "Sparco Style" – nie oznacza to jednak, że zawartość nie jest oryginalna, po prostu producent do zdobienia opakowań użył dość niefortunnego zwrotu, który może nam się kojarzyć ze wspomnianymi wyżej zbitkami słów sugerującymi produkt podejrzanego pochodzenia.

Napisane dla:
Magazyn WRC