"Przekrój" kasków

Kask w sportach motorowych to pierwszy element wyposażenia bezpieczeństwa, w który zaopatruje się bez wyjątku każdy kierowca. Wymagane są od zawodników nawet najmniej sformalizowanych i prestiżowych imprez, ponieważ chronią najważniejszy organ człowiek jakim jest głowa. Sprawdźmy jak zbudowane są kaski, jak je klasyfikujemy oraz czym należy kierować się przy ich wyborze.

Budowa kasku

Kaski w zależności od budowy można podzielić na zasadniczo 2 grupy – otwarte oraz zamknięte. Rajdy samochodowe to głównie kaski otwarte typu "jet" – ta budowa zapewnia dobrą obserwację szerokiego obrazu przy specyficznej dynamice tej dyscypliny motorsportu. W samochodach wyścigowych, a przede wszystkim w bolidach o otwartej konstrukcji używa się kasków z zabudowanych z szybką, czyli tzw. "zamkniętych". Najważniejszą częścią kasku jest jego zewnętrzna warstwa – skorupa, która jest pierwszym elementem, który przyjmie uderzenie w razie wypadku. Od rodzaju materiału użytego do produkcji skorupy w dużej mierze zależy cena kasku. Wszystkie kaski do zastosowania amatorskiego oraz kaski profesjonalne z podstawowej i średniej półki to kaski kompozytowe. Materiał, z którego są wykonane to kilkuwarstwowa konstrukcja złożona z ABS (utwardzonego plastiku), włókien szklanych, a w droższych kaskach także włókien węglowych i Kevlaru. Najdroższe i zarazem najbezpieczniejsze kaski posiadają skorupę wykonaną jedynie z włókien węglowych. Ta nowoczesna konstrukcja swoją niezwykłą wytrzymałość na uderzenia, a przy tym niską wagę zawdzięcza budowie samego włókna węglowego, które jest bardzo cienkie i ściśle splecione – konstrukcja powłok carbonowych przypomina coś w rodzaju splotu widocznego na kosztach wiklinowych czy meblach z ratanu. Drugą warstwę kasku stanowi styropianowe wypełnienie – ma ono na celu wygłuszenie siły powstałej po spotkaniu kasku z twardą nawierzchnią. Od ilości i jakości wypełnienia zależy jak bardzo chłonna jest to warstwa oraz jakiej wartości siła zostanie w tym miejscu stłumiona. Wypełnienie piankowe jest też miejscem, gdzie odbywa się cyrkulacja powietrza – dobrze zaprojektowany kask ma w obrębie tej warstwy system otworów, które doprowadzają powietrze do skóry głowy zawodnika i odprowadzają nadmiar wilgoci. Ostatnią warstwą styczną z głową jest tekstylne wypełnienie oraz gąbki, czyli wszystkie te materiały, które sprawiają, że kask jest albo wygodny i komfortowy, albo chcemy go zdjąć tuż po skończonym odcinku. Ponadto każdy kask musi być wyposażony zapięcie pod brodą, który zapobiega zsuwaniu się kasku, przede wszystkim podczas pokonywania zakrętów czy na hopach. Zapięcie w kaskach drogowych zwykle jest zatrzaskiem, rzadziej działa na zasadzie przeplatanki jak ma to miejsce w kaskach FIA. Wszystkie powyższe elementy to niezbędne minimum co powinien posiadać każdy kask. Pozostałe akcesoria, w które wyposażone są kaski to już opcje wyposażenia zależne od tego w jakiego rodzaju zawodów będzie on używany, jaką homologację powinien posiadać oraz czemu służyć. Są to przykładowo: daszki, wizjery, blendy, interkomy, klipsy HANS, spoilery, systemy doprowadzające wodę itd.

Kaski amatorskie

Sportowe "okrycia głowy" dzielimy umownie na 2 grupy – kaski do zastosowania amatorskiego oraz profesjonalne. Głównym wyznacznikiem tego do której grupy asortymentowej należy dany model jest jego homologacja, czyli rodzaj dopuszczenia do sportu. Kaski amatorskie to głównie kaski z homologacją drogową ECE, która w przypadku imprez amatorskich jest zwykle jedynym wymaganiem sprzętowym. Kaski z tej grupy kupimy w kwocie około 300-400 zł. Oczywiście z pewnością znajdziemy tańsze oferty, ale po pierwsze z niższą ceną będzie się wiązała gorsza jakość wyściółki, a więc mniejszy komfort użytkowania i odparzenia skóry głowy, po drugie gorszej klasy materiały użyte do produkcji skorupy nie będą zapewniały wysokiego stopnia bezpieczeństwa w razie wypadku. Wśród "otwartych" kasków rajdowych najlepszymi modelami do zastosowania amatorskiego dostępnymi w sprzedaży są: B2 RC02, OMP Star oraz Sparco Club J1. Pierwszy z nich ma bezpieczne przewlekane zapięcie pod brodą, takie jak w kaskach FIA. OMP Star to od lat absolutny bestseller wśród kasków ECE – nie znajdziecie w Polsce imprezy amatorskiej, w której połowa stawki zawodników nie używałby Stara. Od teraz kask ten dostępny jest również w dwóch nowych kolorach – czarnym błyszczącym oraz czarnym macie, jest to więc dobry moment na zakup właśnie tego kasku w oryginalnych kolorach. Trzeci kask – Sparco Club J1 to bardzo klasyczny model z zaokrąglonym daszkiem o delikatnej i przyjaznej dla skóry głowy wyściółce.

Kaski profesjonalne

Jeżeli chodzi o kaski stosowane w "profesjonalnym" motorsporcie tutaj sprawa homologacji jest dużo bardziej skomplikowana, ponieważ FIA oprócz swoich norm dopuszcza i uznaje regulacje innych federacji, dlatego równoważnych i ciągle obowiązujących jest jednocześnie kilka homologacji. Homologacje kasków omawialiśmy w jednym z wcześniejszych wydań WRC, skupmy się na prezentacji kilku modeli kasków, na które warto zwrócić uwagę w tej grupie. O ile w przypadku kasków drogowych bez problemu byliśmy w stanie wskazać przybliżoną wartość całej grupy, tutaj sprawa nie jest taka łatwa, ponieważ kaski aprobowane przez FIA możemy kupić już za niewiele ponad 1000 zł, natomiast górny pułap cenowy to aż 30-krotna wartość tej kwoty! Zaprezentujemy kilka modeli w cenach osiągalnych przez większość zawodników, pomijając wartości skrajne:) W granicach kwoty 2000 zł możemy otrzymać już niezłej klasy kaski FIA. Co prawda będą to wersje podstawowe wyposażone jedynie w klipsy HANS, ale już bez wbudowanych interkomów, czy innych dodatkowych akcesoriów, jednak poziom ich bezpieczeństwa i jakość wykonania będą na przyzwoitym poziomie. Wskazać tutaj można przykładowo bardzo popularny Sparco Pro J (dawniej WTX J-3), czy Stilo z serii Trophy. Następna półka cenowa to wydatek rzędu 3 – ds 3,5 tys złotych. Tutaj warto przede wszystkim wskazać bestseller włoskiego Stilo w postaci kasku WRC Des. Jeżeli chodzi o popularność tego kasku, możemy śmiało powiedzieć, że w profesjonalnych imprezach jest homologowanym odpowiednikiem kasku OMP Star. Kask ma wszystko to czego oczekujemy od modeli wyższej klasy – profesjonalny interkom z dobrą redukcją szumów, bezpieczną kompozytową skorupę wyposażoną w odpowiednią wentylację oraz wygodną wyściółkę. Trzecia grupa kasków to kaski ze skorupą wykonaną z włókien węglowych (carbon), czyli modele w cenach oscylujących około 6 tys złotych. Tutaj ponownie można wskazać Stilo WRC, ale w wersji carbonowej, ale także przykładowo Sparco WTX J-7i Air z interkomem kompatybilnym z Peltor.

Napisane dla:
Magazyn WRC