Przejdz do poradników Zobacz nowy super salon!

Poradniki RallyShop.pl - wskaźniki i wyświetlacze wielofunkcyjne

Informacje ogólne

Standardowe wyświetlacze i wskaźniki stosowane w cywilnych samochodach nie zawsze spełniają wymagania kierowców. Może być to spowodowane 3 czynnikami. Po pierwsze umiejscowienie tuż za kierownicą podstawowych wskaźników nie dla każdego jest wygodnym rozwiązaniem, dlatego niektórzy decydują się na montowanie dodatkowych urządzeń na desce samochodu lub na słupku. Drugim powodem montowania dodatkowych urządzeń pomiarowych jest fakt, że samochody przeznaczone do cywilnej jazdy nie muszą posiadać w standardowym wyposażeniu wskaźników, które wydają się być niezbędne w motorsporcie, jak np. wskaźnik ciśnienia oleju, czy w starszych modelach nawet obrotomierz. Trzecim powodem może być czysto tuningowe podejście do posiadanego auta. Kokpit z większą ilością zegarów czy wyświetlaczy zbliża samochód wyglądem do kabiny pilota samolotu. Topowe firmy oferujące nam urządzenia pomiarowe zadbały o to aby każdy znalazł w ofercie coś dla siebie. I tak możemy zaopatrzyć swój samochód w proste okrągłe wskaźniki do zabudowy, nowoczesne wyświetlacze wielofunkcyjne typu Dash, które sczytują wiele parametrów wozu jednocześnie czy wreszcie wskaźniki classic idealnie komponujące się we wnętrzu samochodu utrzymanego w stylu retro.

Tradycyjne zegary

Decydując się na montaż dodatkowych "zegarów" w samochodzie musimy się liczyć się z wydatkami rzędu kilku tysięcy złotych. Polski rynek motoryzacyjny zalała cała masa chińskich produktów. Na Allegro możemy kupić okrągłe wskaźniki nieznanych firm już na kilkadziesiąt złotych, a w zestawie otrzymujemy dodatkowo niezbędny do działania urządzenia czujnik. O jakości tego typu urządzeń nie mamy dobrego zdania, ponieważ nie zapewniają odpowiedniej precyzji pomiaru. Dokładając kilkadziesiąt złotych możemy zaopatrzyć się w urządzenie jednej z wiodących marek, które jakością znacznie przewyższają swoje chińskie odpowiedniki. Najpopularniejszą bodaj firmą w Polsce jest niemieckie VDO.

Produkty z serii Cocpit vision są idealną proporcją ceny do jakości. Prosta konstrukcja, wysoka precyzja pomiaru, łatwość montażu przy zabudowie oraz ceny już od 150 zł sprawiają, że są to produkty wybierane najczęściej. Drugą najważniejszą firmą na polskim rynku urządzeń pomiarowych jest brytyjska firma Stack. Ceny prostych wskaźników "zegarowych" linii Pro-Control zaczynają się już od 300 złotych. Produkty tej serii mają funkcję alarmu sygnalizowaną zmianą koloru podświetlenia tarczy.

Zegary w stylu retro

Dla miłośników performance w stylu retro polecamy urządzenia stylem wpasowujące się w skórzano – drewniane wnętrze klasycznego samochodu. Obie wymienione powyżej firmy dostępne na polskim rynku wprowadziły serie produktów dla fanów stylu retro. VDO Classic to instrumenty pomiarowe przypominające wyglądem niemieckie urządzenia pomiarowe znane ze starych wojennych filmów. Zegary serii Classic dostępne są w dwóch wersjach wykończenia – srebrnej lub złotej do wyboru. Gotycka czcionka podpisów oraz proste wskazówki dopełniają klasyczny design. Podobnie angielski Stack wprowadził serię produktów dla wnętrz o klasycznym wyglądzie – Historic Motorsport. Niestety za ciekawy design wnętrza trzeba dodatkowo zapłacić. W przypadku produktów VDO serii Classic widełki cena oscyluje między 300 a 1100 zł.

Inną jeszcze firmą, na którą chcielibyśmy zwrócić uwagę ze względu na ciekawy wygląd produktów jest amerykański producent Smiths. Wskaźniki tej firmy swoim wyglądem przywołują wspomnienie lat 50, przenosząc nas w erę amerykańskiego Rock Rolla i czasy Beatlesów. Produkty Smiths są dla Amerykanów synonimem samochodowych zegarów od dekad. Potwierdzenie klasy produktów może być to, że są fabrycznie montowane do takich klasyków jak Ford GT40 czy Jaguar E-Type. Niestety na polskim rynku firma jest kompletnie nieznana, co mamy nadzieje zmieni się w przyszłości.

Obudowy i czujniki

Niezależnie jednak jaką firmę wybierzemy musimy pomyśleć jeszcze o dwóch elementach. Zegary o których pisaliśmy powyżej standardowo mają średnicę 52 mm i wymagają zabudowy. Możemy osadzić je we wnętrzu swojego samochodu na kilka sposobów. Możemy dokupić obudowę – daszek do pojedynczego zegara, który zamontujemy w dowolnym widocznym miejscy na desce. Możemy także znaleźć obudowy dla dwóch lub więcej wskaźników. Montowane są one w konfiguracji poziomej na deskę rozdzielczą lub pionowej - na słupek.

Wygląd obudowy dobieramy według upodobań i stylu wnętrza auta. Może to być imitacja drewna, plastik lub imitacja carbonu dla wnętrz sportowych.

Drugim elementem niezbędnym do prawidłowej pracy wskaźnika jest odpowiedni czujnik. Seryjnie montowane czujniki nie są wystarczające przy zamontowaniu dodatkowych zegarów. Czujniki o niemieckiej precyzji pomiaru znajdą dostaną Państwo już za 80 zł, dokładna cena jednak zależy od tego pomiaru jakiego parametru ma dokonywać dany czujnik. Firma VDO ma w ofercie dodatkowo czujniki z sygnałem ostrzegawczym, który informuje kierowcę o przekroczeniu przewidzianego zakresu pomiaru.

Wyświetlacze wielofunkcyjne

Podstawowe wskaźniki czy dodatkowe zegary mogą nie być wystarczające dla kierowców lubiących kompleksowe rozwiązania oraz dla osób poważnie myślących o występach sportowych. Takie firmy jak Race Technology czy Stack wyszły naprzeciw wymagającym klientom oferując wielofunkcyjne wyświetlacze prezentujące wiele parametrów pracy silnika jednocześnie, a także posiadające bardziej zaawansowane funkcje jak wyświetlenie czasów poszczególnych okrążeń, aktualnego biegu, czy optymalnego momentu obrotowego do zmiany na wyższy – Shift Light. System ten znany choćby z bolidów Formuły 1 polega na wizualnym informowaniu kierowcy o konieczności zmiany biegu. Odpowiednia konfiguracja urządzenia sprawi, że będzie ono informować nas o najwydajniejszym momencie obrotowy do zmiany biegu na wyższy. Przy zwiększaniu się obrotów silnika zapalają się kolejne lampki ledowe, kiedy zapala się ostatnia – należy zmienić bieg.

Race Technology

Firma Race Technology w swoich produktach w przeciwieństwie do Stack zupełnie zrezygnowała ze standardowych zegarowych wskaźników. Wyświetlacze tej firmy charakteryzują się wysokim kontrastem dla zwiększenia widoczności wyświetlanych parametrów oraz bardzo dobrą ceną dla tego typu urządzeń. Race Technology posiada w swojej ofercie 4 wyświetlacze o różnych parametrach, w zależności od potrzeb użytkownika. System Dash 1 jest wyświetlaczem o bardzo solidnej budowie montowany na desce rozdzielczej. Elastyczna możliwość ustawienia urządzenia oraz czytelny system Shift Light decydują o funkcjonalności Dash 1.

Dash 3 jest kompaktowym urządzeniem posiadającym wszystkie funkcje systemu opisanego powyżej. Wysoka odporność na czynniki atmosferyczne pozwala na montaż Dasha zarówno w samochodach otwartych jak i na motocyklach. Dash 4 jest najnowszym urządzeniem firmy, o kompaktowej budowie oraz nowoczesnej technologii wyświetlania "OLED". Technologia ta charakteryzuje się wysoką rozdzielczością, ultra szerokim kątem widzenia oraz niesamowitym kontrastem nawet w warunkach słabego oświetlenia.

Sztandarowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym producenta jest jednak system Dash 2. Przy cenie ok. 3000 zł i wielofunkcyjności jest on bodaj najczęściej wybieranym produktem wśród wyświetlaczy wielofunkcyjnych. Dash 2 posiada wszystkie funkcje innych wyświetlaczy Race Technology. Ciekawą funkcją jest jeszcze dokładniejsze dostosowanie systemu Shift Light dzięki konfiguracji położenia biegów. Parametry silnika wyświetlane są na 5 indywidualnie zdefiniowanych przez użytkownika ekranach.