tel. (+48) 56 652 12 12mobile (+48) 500 601 901e-mail sklep@rallyshop.plGG GG Rallyshop 36659567Więcej informacji »

Koszyk: (pusty)

Jesteś tutaj:

Poradniki RallyShop.pl - układ hamulcowy - Spis treści

Hamulce tarczowe jako bardziej wydajne i dużo lepiej odprowadzające ciepło niż bębny zdecydowanie wypierają te ostatnie w sportowych samochodach. Z tego powodu pragniemy przedstawić Państwu ofertę naszego sklepu na tarcze hamulcowe, klocki i inne elementy układu hamulcowego sportowego samochodu.

Wentylowane tarcze hamulcowe

Tym co odróżnia sportowe płyty tarcz hamulcowych od montowanych w seryjnych samochodach, to charakterystyczne rowki, nawiercenia lub połączenie jednych i drugich. Perforowanie tarcz ma nie tylko wizualne znaczenie, ale taka struktura tarczy pozwala na lepsze odprowadzenie ciepła z elementów układu, które podczas forsownej jazdy mogą nagrzewać się do temperatury nawet 800 stopni Celsjusza! Dodatkowo rowki pozwalają w łatwiejszy sposób odprowadzić zanieczyszczenia i wodę, która dostanie się między elementy hamulca oraz drobinki, które powstają w wyniku ścierania się klocków o tarcze hamulcowe.

Wszystkie powyższe cechy powodują, że wentylowane tarcze sportowe takich firm jak Zimmerman, EBC czy przewodzący stawce producentów Brembo mają dużo lepsze osiągi niż ich cywilne odpowiedniki. Szczególną uwagę należy zwrócić na Brembo, którego tarcze montowane są w samochodach i motocyklach startujących w najważniejszych seriach sportowych jak WRC czy Superbike.

Sportowe klocki hamulcowe

Montaż wentylowanych tarcz bez odpowiedniej jakości klocków hamulcowych polecamy kierowcom, którzy chcą jedynie wizualnie usportowić swój samochód. Żeby stworzyć prawdziwie wyczynowy układ hamulcowy należy zadbać o klocki dobrej firmy. Dla początkujących kierowców rajdowych, którzy swoimi cywilnymi samochodami okazjonalnie wyskakują na tor, polecamy klocki włoskiej firmy OMP z serii Road Sport. Wysoka jakość produktów włoskiej firmy przy atrakcyjnej cenie i wyraźnie sportowym charakterze predestynuje je do użytku zarówno w intensywnym ruchu ulicznym jak i zawodach typu KJS.

Bardziej zaawansowanym zawodnikom zdecydowanie polecamy produkty topowych firm dostarczających klocki tzw. „pierwszego montażu” do samochodów takich marek jak: Alfa Romeo, Audi, BMW i innych. Mowa oczywiście o Ferodo – marce znanej każdemu fanowi 4 kółek oraz podbijającej polski rynek rajdowy francuskiej firmie Carbone Lorraine. Jakość klocków hamulcowych jest oceniana według wartości nazywanej współczynnikiem tarcia, która określa skuteczność hamulców i długość drogi hamowania. Dla porównania współczynnik ten w klockach seryjnie montowanych w samochodach to wartość ok 0,20 F, natomiast wyczynowe produkty wymienionych wyżej producentów osiągają nawet 0,60 F, czyli są około 3 razy bardziej skuteczne. Dodatkowym atutem klocków sportowych jest specjalnie opracowana mieszanka materiału ciernego, która pozwala na zachowanie wysokiego współczynnika niezależnie od temperatury panującej w układzie hamulcowym czy prędkości jazdy. Ferodo oraz Carbone Lorraine oferują klocki zarówno przeznaczone do codziennej forsowniejszej jazdy jak serie DS Performance i RC 5+ Carbone, ale także produkty, które spełniają wymagania określone regulaminem klasy WRC, jak Ferodo DS 1.11 i DS 2.11. Najbardziej wyczynowe klocki wymagają dodatkowo zastosowania specjalnych docisków. Ciekawym produktem jest topowy model Carbone Lorraine - RC 8. Podobnie jak wspomniane wyżej klocki Ferodo zostały zaprojektowane, żeby spełnić wymagania samochodów klasy WRC czy WTTC oraz dodatkowo zostały wyposażone w innowacyjne rowki pozwalające jeszcze lepiej odprowadzać ciepło wytworzone w procesie hamowania.

Przewody hamulcowe

Kiedy już wybierzemy odpowiadające naszym potrzebom tarcze oraz klocki należy zadbać o odpowiednie połączenie układu zestawem przewodów oraz wysokiej jakości płynem hamulcowym. Przy ekstremalnych temperaturach jakie wytwarzane są w układzie hamulcowym podczas sportowej jazdy zwykłe przewody hamulcowe mogą „puchnąć” i przez rozrzedzenie płynu powodować niską skuteczność hamulca. Z tego powodu regulaminy bardziej prestiżowych serii zawierają przepisy wymagające używania przewodów typu „lotniczego”, czyli w stalowym oplocie. Najczęściej wybieranymi produktami tego typu są przewody firmy Goodridge, które dostępne są zarówno w gotowych setach, jak i jako pojedyncze elementy do samodzielnej budowy układu. Przewody High Performance w połączeniu z płynem Millers czy Castrol o wysokiej temperaturze wrzenia i zapewniającym dobre czucie pedału hamulca idealnie uzupełnią nasz sportowy układ hamulcowy.

Hydrauliczny hamulec ręczny

Montowanie hydraulicznej pompy hamulcowej w miejsce działającego przy pomocy linki seryjnego hamulca ręcznego ma zastosowanie w seriach, gdzie momentalne zblokowanie tylnej osi decyduje o wyniku. W przypadku rajdów samochodowych pozwoli w łatwy sposób pokonać najostrzejsze zakręty, w driftingu spowoduje jazdę bokiem driftowozu. Podstawową różnicą między hamulcem linkowym a hydraulicznym jest sposób działania. Hamulec seryjny po zaciągnięciu pozostaje w pozycji dzięki zapadkom, co służy pełnemu wyhamowaniu awaryjnemu samochodu lub zabezpieczeniu parkującego samochodu przed zjechaniem z pochyłej powierzchni. Hamulec hydrauliczny po zaciągnięciu i puszczeniu wraca do pozycji wyjściowej, więc jego działanie jest bardziej zero – jedynkowe. Przyłączenie hamulca ręcznego do układu hamulcowego wymaga często zaawansowanych przeróbek całego systemu. W wielu przypadkach potrzebne jest rozdzielenie układu hamulcowego na dwie sekcje przód-tył oraz podłączenie do tylnego obwodu pompy hamulca ręcznego.

Pompa hamulcowa

Inaczej montuje się hydrauliczny ręczny w samochodach posiadający krzyżowy układ hamulcowy, czyli istnieją dwa obwody które sprzęgają hamowanie dwóch kół po przekątnej pojazdu, na przykład przednie lewe z tylnym prawym i odwrotnie, inaczej w jednoobwodowym. Z powodu różnic w budowie układu hamulcowego pompy hydrauliczne dzielimy na dwie grupy w zależności od tego w jakim układzie mają być zastosowane. Pompy dwuobwodowe znajdują zastosowanie tam gdzie wymagane jest zachowanie krzyżowego układu hamulcowego samochodu. Dzięki dwóm otworom wejścia i wyjścia w urządzeniu przy jednym pociągnięciu drążka możliwe jest aktywowanie obu obwodów jednocześnie. Drugim rodzajem pomp do hamulca ręcznego są proste pompy aktywujące jeden obwód - tył. Dobierając właściwą pompę musimy zdecydować o jeszcze jednym parametrze, mianowicie średnicy tłoku. Większa średnica dedykowana jest do większych samochodów o bardziej rozbudowanym układnie hamulcowym.

Wśród wielu firm oferujących pompy hamulcowe zdecydowanie polecamy wybierać sprawdzonych producentów takich jak Wilwood, Girling, AP Racing czy Tilton gwarantujące bezpieczne użytkowanie bez obawy, że nie sprawdzą się przy ekstremalnych obciążeniach. Ciekawym patentem zastosowanym przez firmę AP Racing są pompy hydrauliczne, które dzięki zastosowaniu łożyskowych mocowań mogą być montowane ruchomo zarówno w układzie hamulcowym jak i przy budowie sprzęgła.

Drążek hamulca

Pomijając wiele mniej ciekawych, choć równie istotnych elementów służących budowie układu hamulcowego jak przewody, trójniki czy mocowania należy zastanowić się nad wyborem właściwego drążka hamulcowego. Decyzja powinna być podyktowana indywidualnymi preferencjami kierowcy. Drążki mają bardzo prostą budowę rurkową i rączkę umożliwiającą łatwy uchwyt. Możliwe jest zamontowanie drążka pionowego o kącie nachylenia do podłogi samochodu 90 albo 45 stopni lub poziomego, podobnego do seryjnych „rękawów”. Wybór zależy od budowy ciała kierowcy i jego przyzwyczajeń.

Korektory siły hamowania

Z powodu częstych pytań dotyczących korektorów siły hamowania chcielibyśmy Państwu przybliżyć także ten temat. Korektor jak sama nazwa wskazuje ma za zadanie korygować siłę hamowania. Urządzenie to często stosowane jest w samochodach nieposiadających systemu ABS, lub gdy właściciel przy modyfikacji samochodu zdecyduje się wymontować system. Korektor pozwala zbalansować siłę hamowania kół na wybranej osi dzięki regulacji. Przykładowo zmniejszając siłę tylnej osi przy gwałtownym hamowaniu zapobiegamy zblokowaniu kół i zmniejszamy w ten sposób ryzyko wpadnięcia w poślizg. Korekta może odbywać się dwoma sposobami. Dla mniej zaawansowanych proponujemy korektory z dźwigienką. Zmieniając skokowo położenie dźwigni możemy w 7 fazach zmniejszać stopniowo światło przepływu płynu hamulcowego a co za tym idzie zmniejszać siłę parcia płynu na wybraną oś. Wyborem dla bardziej zaawansowanych jest korektor z pokrętłem umożliwiający swobodną regulację.

W samochodach, gdzie wymagane jest pozostanie przy krzyżowym układzie hamulcowym, o którym pisaliśmy wcześniej konieczne jest zastosowanie oprócz odpowiedniej pompy także dwuobwodowego korektora. Wymogi homologacyjne sprawiają, że budowa układu hamulcowego dla tych aut jest nierzadko trzykrotnie wyższa niż przy pozostałych samochodach.

© RallyShop.pl. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved. Oprogramowanie KQS.store